Az iskolai bántalmazás, vagyis az úgynevezett bulling (megfélemlítés) széles skálájával találkozhatunk: csúfolódás, kiközösítés, de akár testi bántalmazás is előfordulhat. De mit tehet ilyenkor egy aggódó szülő?
Mindig van előzmény
A bulling nem csak az erőfitogtatásnak tudható be. Előfordulhat, hogy a bántalmazó a saját bizonytalanságát, frusztrációját vezeti le egy másik gyermeken. Az iskolai bántalmazás nemcsak egyszeri eset, hanem ismétlődő, és a cél fájdalmat okozni valakinek, ezzel is bebizonyítva az erejét. Mindenképp el kell különíteni a vicces ugratást a bántalmazástól. Míg előbbi célja a közös nevetés, addig utóbbinál a fájdalom okozása, megfélemlítés.
Nem beszélnek róla
Előfordul, hogy a gyermeknél csak nehezen lehet észrevenni a jeleket, mivel nem akar róla beszélni, azonban itt nagyon fontos szerepe van a jó viszonynak a fiatalok és a szülők között. Feltűnő lehet, ha a gyermek visszahúzódóbb lesz, nem beszél az iskoláról. Árulkodó jel lehet még, ha elkezdi rágni a körmét, romlanak a tanulmányi eredményei, vagy reggelente szorongva indul el otthonról.
Többen egy ellen
Általában több gyerek fog össze, hogy bántalmazzanak valakit, így az erőviszonyok sem egyeznek meg, ezzel nehezítik az áldozat helyzetét – mondta lapunknak Standovár Sára gyermekpszichológus. Ilyenkor magára marad a gyerek, amely miatt még jobban befordul. Ugyanúgy, ahogy a felnőttek életében, az iskolában is megvannak a szerepek, amelyeket tartani akarnak, leginkább a bántalmazás különböző formáival.
Nem biztos hogy segít
A szülőknek nem érdemes közbeavatkozni, hiszen így még nagyobb bajt okozhatnak. A gyermekek gondviselői a saját porontyuk mellett állnak ki, így előfordulhat, hogy a szülők is összevesznek. Emellett a közbeavatkozás újabb szekálásra adhat okot – mondta a szakértő. Azonban vannak olyan helyzetek, amikor már elkerülhetetlen a külső közbelépés a lelki problémák elkerülése érdekében. Mindenképp fontos, hogy ne hibáztassuk a gyermeket a körülötte kialakuló helyzet miatt, legyünk megértőek, és beszélgessünk vele a témáról, azonban soha ne erőltessük a kommunikációt.
Első az osztályfőnök
Ha azt tapasztaljuk, hogy gyermekünk szomorú az iskola miatt, akkor először mindenképp az osztályfőnököt keressük fel, mivel neki van a legnagyobb rálátása az intézményben történtekre. Hívjuk fel a figyelmét a problémára és kérjük a pedagógus vagy iskolapszichológus segítségét! Standovár Sára szerint együttműködésre kell tanítani a gyermekeket, így megismerhetik a bántalmazott fél értékeit. Legjobb, ha olyan csoportos feladatokat kapnak, amellyel erősíthetik az összetartást, és jobban megismerhetik az osztálytársaikat.
Mit tehet a gyerek?
Nem könnyű, ha a gyermek meg akarja védeni magát, viszont létezik egy módszer, amellyel a tudósok is egyetértenek. A szekáló célja, hogy kihozza a sodrából az áldozatot, így győzedelmeskedik. Azonban ha ez nem sikerül neki, akkor kiesik a szerepéből, ilyenkor abbahagyja a bántalmazást, viszont nem biztos hogy már az első alkalommal véget érnek a megpróbáltatások. A gyermekeknek meg kell tanulni, hogy az idegesség és a félelem látszata csak fokozza a bántalmazást, ezért jobb, ha nyugodt marad, és szép szavakkal válaszol az őt ért sérelmekre.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.