Ezekkel a trükkökkel vernek át a gyártók

Ezekkel a trükkökkel vernek át a gyártók

doboz
PUBLIKÁLÁS: 2017. május 04. 11:30
Csodákra képes a marketing: segítségével egészségesebbnek tűnik az egészségtelen, olcsónak a drága, kevesebbnek a több, többnek a kevesebb és élettel telinek a tárgy. Lerántjuk a leplet a trükkökről.
Balajti Péter

Porciózva egészségesebb?

Kötelező feltüntetni a kalóriatáblázatot az élelmiszereken, ám a gyártók ahelyett, hogy mérsékelték volna a termék cukor- vagy sótartalmát, a porciózás módszeréhez folyamodtak. A félliteres üdítőnél például a cu­kor- és kalóriaértéket egypohárnyi üdítőre vetítik. Ránézésre máris feleannyinak tűnnek a kevésbé szimpatikus adatok, majd finoman jelzik, hogy egy palack kétpohárnyit tartalmaz…

Csalitól lesz olcsó a drága

Két termék mellé odatesznek egy túlárazott harmadikat, s ettől úgy tűnik, jó vételt csinálunk, ha megvesszük a jobb minőségű és ár–érték arányban nyerő második portékát. Azt, amit a túlárazott csali termék nélkül drágának találnánk és otthagynánk.

Becsapós képek

Beindul a nyálelválasztás egy, a csomagoláson látható, étvágygerjesztő termékillusztráció kapcsán. Ám vásárlás után gyakori a csalódás, mivel a tartalom sokszor köszönő viszonyban sincs az ígérettel. A gyártók pedig az alábbi, mindig a kép mellett olvasható két szóval hárítják el az átverés miatt felmerülő felelősségüket: tálalási javaslat.

Pár keksz a nagy dobozban

A csomagolás művészete, hogy a nagynak tűnő pakkban valójában milyen kevés keksz, chips, cukorka vagy reggelizőpehely bújik meg. A gyártók azt állítják, hogy a termék szállítás közbeni esetleges sérülését igyekeznek ezzel megelőzni. Más kérdés, hogy a hasonló porté­kákat összevetve szinte mindig akad olyan, ami kisebb méretű, azonban mégis ugyanannyi vagy akár több fi­nomságot tartalmaz.

Szétszedett összetevők

Az összetevőket csökkenő sorrendben kötelező feltüntetni, így kiderülhet, egy-egy termék cukorból tartalmazza a legtöbbet. Ezt kivédendő, egyes gyártók többféle cukorforrással ízesítenek (például magas fruktóztartalmú nádsziruppal, szukrózzal, glükózzal, gyümölcslével, mézzel, laktózzal, agávénektárral), melyek külön-külön feltüntetve kevésnek tűnhetnek, ám összesítve jelentősek. 

Bármit elad a reklámfigura

Gyümölcsök, állatok, képzeletbeli lények, melyek emberinek tűnő tulajdonságokkal felruházva, életvidáman láthatók a különböző élelmiszerek csomagolásán. Ezek nem pusztán díszítőelemek, céljuk, hogy szimpátiát ébresszenek bennünk, kötődést váltsanak ki belőlünk a termék iránt és vegyük meg!

Nem minden az, aminek látszik

A népszerű műsorve­zető, Ada tudatos vásárló, s erre biztat másokat is. – Érdemes nagyon odafigyelni. A teljes kiőrlésűként kínált kenyérről pél­dául könnyen kiderülhet, hogy mindössze húsz százalék teljes kiőrlésű búzalisztet tartalmaz.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.