Nagy a bosszúság, ha valamilyen tartós fogyasztási cikket vásárolunk, és tönkremegy. A műszaki cikkekhez csatolnak jótállást, amiből kiderül, hogy ilyen helyzetben mit tehetünk, de például egy cipőtalp elkopásánál is reklamálhatunk.
Mindig meg kell nézni, hogy mennyi időre vállalnak garanciát, és addig a papírokat meg kell őrizni. Ha valami kifogásunk keletkezett, szavatossági vagy jótállási igényünket érvényesíthetjük – az utóbbit hívjuk a köznyelvben garanciának. Mindkettőnél ugyanazok lehetnek az elvárásaink: ingyenes javítás, csere, a vételár csökkentése (vagyis egy részének visszatérítése) vagy akár elállás a szerződéstől (a teljes vételár visszafizetése). A kettő közötti különbség, hogy az eladó mennyi ideig köteles helytállni, és kit terhel a bizonyítási kötelezettség. A vásárlónak a jótállás kedvezőbb a szavatosságnál, mert a jótállási idő – például egy év – alatt nem neki kell bizonyítania, hogy nem tehet a meghibásodásról. Ilyenkor ez a kereskedőre hárul. A szavatosságnál ez csak a vásárlást követő hat hónapon belül van így, utána megfordul a bizonyítás feladata.
Jogszabály határozza meg, hogy melyek azok a tartós fogyasztási cikkek, amelyekre kötelező jótállást vállalni. Amennyiben nincs a termékre – például cipőre – jótállás, akkor a szavatossági jogokat lehet érvényesíteni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.