Szabadság helyett túlóra, béremelés helyett hétvégi műszak, s ha nem tetszik, el lehet menni – szólt a szabály. Eddig.
A fizikai és betanított munkások terén tapasztalható hazai hiány ugyanis alaposan átformálta a kis- és középvezetők hozzáállását – írja Mezriczky László HR-szakemberre hivatkozva a napi.hu. A Bors ennek a jelenségnek és esetleges következményeinek járt utána Klein Sándor munkapszichológussal.
Különjáratok kényelme
A probléma az egyszerű, monoton munkaterületekre jellemző, ahol a vezetők a jutalmazás és a büntetés eszközeivel próbáltak hatni az alkalmazottakra. A helyzeten tovább rontott a munkahiány, így az emberek a napi megélhetésért kénytelenek voltak tűrni. A mostani fordulathoz elsősorban a vezetőségnek kell alkalmazkodnia – kezdi a szakember, aki szerint a lépéselőny olyan településeken érvényesül, ahol a munkás lakhelyének közelében akad konkurens vállalkozás, a más városba történő munkába utazás ugyanis a keresethez képest sokba kerül.
– Bár lehet, hogy egyre több cég újra munkásait szállító buszokat indít majd – vélekedik Klein Sándor, aki bizakodva mondja: egy folyamat elején járunk.
Pénzt vagy életet?
Azoknak, akiknél szó szerint a mindennapi megélhetés a tét, ott egy minimális béremelés is komoly ösztönzőerő a munkahelyváltásra, nem beszélve a bánásmódról – hangsúlyozza a munkapszichológus, hozzátéve: nehezebben vált az, aki jól érzi magát a helyén. Mint mondja, az 1930-as évektől komoly kutatásokat végeztek arra nézve, mivel növelhető a hatékonyság. Meglepő, de már a világítás javítása is pozitívan hat a termelésre, ugyanakkor a vezetők beosztottaikkal való törődése, beszélgetése, azok problémáinak meghallgatása és megfontolása egyenesen csodákra képes. Bár ezt a főnökök is tudják, mégis hajlamosak időről időre elfelejteni.
– Ha az ember azt csinálhatja, amiben örömét leli, ráadásul mindezt egy jó kollektívában, figyelmes vezetőséggel, akkor komoly anyagi különbség kell ahhoz, hogy az illető elgondolkodjon a munkahelyváltáson. Bízom benne, hogy az új helyzet a munkakörülmények és a bánásmód terén komoly változásokat hoz majd, s mivel a jóhoz könnyű hozzászokni, idővel mindez egyre több helyen nem extrának, hanem alapnak számít majd – reménykedik a szakember.
Megbecsülve
Míg egyes cégvezéreket hidegen hagy a legegyszerűbb alkalmazottainak nyűge-baja, addig például a skandináv vállalatoknál alsó szinten is odafigyelnek a munkások panaszára és igyekeznek azt helyben kezelni. Tudják ugyanis, hogy hiába élnek messze északon a felső vezetők, a megoldatlan problémák eljutnak a fülükbe, az pedig rossz fényt vet a cég jó hírnevére, amit nem engedhetnek meg maguknak. Tökéletesen tisztában vannak azzal, hogy az elégedett dolgozó a munkaidőn túl is szereti a munkahelyét, nem mond róla rosszat, a kölcsönös megbecsülés jutalma pedig hosszú távú, gyümölcsöző kapcsolat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.