Az Európai Unió Bírósága tavaly szeptemberben úgy döntött, hogy munkaidőnek minősül az az idő is, amelyet a munkavállaló az első és utolsó ügyfele között a mindennapos utazással tölt. Ezt Magyarországon is kötelező lenne betartani.
Nem mindenkinek jár
Aki állandó munkahellyel rendelkezik, arra nem vonatkozik ez a tavaly szeptemberi döntés, vagyis neki nem számít bele a munkaidejébe. Ugyanakkor kiderült, a magyar munkavállalók több mint fele nagyon örülne, ha ez az új törvény mindenkire vonatkozna, nem csak az ingázókra – írta korábban a Professional.hu. Nyilván mindenki boldog lenne, ha a bejutási időt órabérben fizetné a cég, de voltak olyanok is, akik szerint a munkaidőből kéne levenni az utazással töltött időt, ugyanis az lenne igazságos.
Vannak árnyoldalai is
A legtöbben nem gondolnak bele, ha szélesebb körben alkalmaznák ezt a törvényt, akkor a cégeknek ez nagyban megdobná a bérköltségét, hiszen a meglévő embermennyiséggel nem lehetne ugyanannyi mennyiségű munkát elvégeztetni, mint korábban, és a ki-esett munkát újabb munkaerő-felvétellel lehetne csak kompenzálni. Ez pedig rövid távon olyan hatással lenne a cégre, hogy a felvételnél elsőbbséget jelentene az olyan munkaerő, aki közel lakik a munkavégzés helyéhez.
A magyar munka törvénykönyve pontatlanul fogalmaz ebben a kérdésben. Nálunk ugyanis korábban nem számított munkaidőnek a munkavégzés helyére való eljutás, de a munkára való felkészülés igen. Vagyis értelmezés kérdése volt eddig, hogy egy gázszerelő, amíg eljut az első címre, a munka törvénykönyve szerint dolgozik-e.
Amíg az Országgyűlés nem vezeti be a módosítást, addig itthon az utazási időt nem kötelező munkaidőnek számolni egyetlenegy cégnél sem.
Kit érintene?
Ha bevezetnék, akkor a szociális munkások, a víz-, villany- és gázszerelők és minden szolgáltató tevékenységet nyújtó cég ingázó munkatársa, valamint a kereskedelemben dolgozók azon része, akik területi képviselőként keresik a kenyerüket, jobban járnának.
Ma gyakran van példa arra, hogy egy ingázó munkavállaló 12-14 órát is dolgozik, amelynek felét autóban tölti vagy tömegközlekedik.
Poros Anna
– Jó lenne, de irreálisnak tartom. Nehéz elképzelni, hogy ezt nálunk bevezessék. A cégnek az lenne az érdeke, hogy az alkalmazott közel lakjon, az alkalmazottnak pedig, hogy minél messzebbről járjon be. Hogy lehet ezt összeegyeztetni?
Unger Sándor
– Nekem ez már természetes. Londonban élek, és ott már fél éve ez a rendelkezés érvényben van. Nem volt nehéz hozzászokni. Azt hiszem, ezzel akarják az otthonról végzett távmunkát gyakoribbá tenni.
Magyar Gábor
– Én most csak tíz percre lakom a munkahelyemtől, de van olyan barátom, aki ezért egy-másfél órát utazik. Nekik ez jó lenne, csak kérdés, hogy a munkáltató ezek után ragaszkodna-e hozzájuk, vagy inkább közelebbi munkatársat keresne.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.