Egy olvasónk kereste fel szerkesztőségünket azzal, hogy március 20-án, vasárnap a Szigetszentmiklósról Csepelre közlekedő 238-as buszra egy mozgássérültmopedes bácsikát nem engedett felszállni a sofőr. „Azt mondta, egy hónapja változott az ezzel kapcsolatos szabályozás. A Kúriára is hivatkozott, amit kicsit szokatlan volt egy buszsofőrtől hallani” – írta.
Kíváncsiak voltunk, hogy ez általános vagy egyedi eset, így felkerestük a BKK-t. Budapest más vidéki városokkal ellentétben eddig nem korlátozta ezeknek az elektromos mopedeknek a használatát a közösségi közlekedésben. Az első hely Debrecen volt, ahol 2012-ben kezdték el leparancsolni őket a járművekről. Az ügyben több bírósági ítélet és a már említett Kúria-határozat is született, mely kimondja: az elektromos mopedekkel közlekedő utasok elszállítására nem kötelezhetők a közlekedési társaságok. Azóta Pécsett, Kecskeméten és Szegeden is betiltották ezeket. A pécsi közlekedési vállalat illetékese azt mondta, a mopedek használata balesetveszélyes.
A Bors több mint két hétig várt a BKK válaszára, amelyből kiderült: a közlekedési központ járművein lehet ugyan elektromos mopedekkel utazni, de nem feltételek nélkül. „Csak azokon az autóbuszokon van lehetőség erre, ahol ezek az eszközök elférnek a kerekesszékes utasok szállítására kialakított helyen, és ott biztonságosan rögzíthetők” – írták, majd hozzátették: a sofőr feladata, hogy eldöntse, az adott helyzetben biztonságos-e a moped szállítása.
– Ez így gumiszabályozás, mert nem egyértelmű – értelmezte a választ dr. Bacsek György ügyvéd. Kérdéseinkre a BKK nem tudta pontosan megmondani, mikortól változik az üzletszabályzatuk, amin jelenleg dolgoznak. Azt sem tudták egyelőre pontosan megadni, mely járataikon lehet utazni és melyeken nem mopeddel.
A vidéki városok gyakorlata miatt a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége (MEOSZ) már korábban kérte a szaktárcától a megoldás kidolgozását, a budapesti szigorításról a Borstól értesültek.
– A BKK eddig szállította a mopedes utasokat, a fővárosi gyakorlatot ezért jó példának tartottuk, reméljük, ez nem változik – mondta Kovács Ágnes, a MEOSZ elnöke.
A legfrissebb, 2014-es adatok szerint az OEP 3,6 milliárd forinttal támogatta ezeknek az eszközöknek a beszerzését, több tízezer elektromos mopedet használhatnak mozgássérültek. Főleg olyanok, akik betegségük (szívbetegség, bénulás stb.) miatt nem tudnak kerekesszéket hajtani.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.