Általánosan azt szoktuk mondani, hogy 10–15 százalékot illik adni, de ez nem kőbe vésett szabály. A borravaló mértéke helyzet-, szakma- és pénztárcafüggő – mondta dr. Bittó Renáta, a Protokollosok Országos Egyesületének alelnöke a Borsnak. A szakértőt, a szakmák képviselőit és az embereket kérdeztük, hogy összevessük az elméletet a valósággal.
Bittó Renáta: tíz százaléknál alacsonyabb borravaló a fodrásznál nem probléma, mert eleve drága a szolgáltatás. 4500 Ft-os számlánál, ha ötezerből nem kérünk vissza, az rendben van.
Mit tapasztal a fodrász?
Általában csak az árat fizetik ki, legfeljebb még tíz százalék pluszt.
Mit mond a vendég?
Felkerekítem egészre, de néha húsz százalék is lehet.
Bittó Renáta: ha van szervizdíj, az elég. Egyébként a tíz százalék az általános, de 7–800 forintos számlánál nem szokás egy ezresből visszakérni.
Mit tapasztal a pincér?
Külföldi vendég a szervizdíj felett nem ad, és hazai is csak ritkán. Egyébként 8–12 százalék az általános, de ha pultnál rendel a vendég, akkor nem, vagy csak minimálisat ad. Céges bulinál viszont a borravaló lehet százezer forint is.
Mit mond a vendég?
5–20 százalék között attól függően, hogy mekkora a számla. Minél nagyobb, annál kevesebb marad borravalóra.
Bittó Renáta: 10–15 százalék, de 3–400 forintos számlánál általában ötszázat fizetünk.
Mit tapasztal a felszolgáló?
Külföldi akkor ad, ha a magyar társasága felhívja rá a figyelmét. Hazainál a 10–20 százalék általában megvan, de diák 320-ra 340-et fizet.
Mit mond a vendég?
Kávézóba főleg jobb módúak járnak, 10–20 százalék a borravaló.
Bittó Renáta: A „jó” áralakítás és amiatt, hogy helybe hozzák, 2–300 Ft-ot is ráteszünk.
Mit tapasztal a futár?
Leggyakrabban felkerekítik az összeget. Vállalati rendelésnél előre kifizetik, és ha a recepción kell hagyni, akkor nulla a borravaló. Lakásnál sokszor a gyereket küldik ki fillérre kiszámított összeggel.
Mit mond a megrendelő?
Felkerekítem, vagy 10–15 százalékot adok.
Bittó Renáta: minimális borravaló is elfogadott, mert a taxis saját magának keres. Ha udvariasan kinyitja az ajtót, vagy segít a csomagot cipelni, 10–15 százalék elfogadott.
Mit tapasztal a taxis?
Rapszodikus, nagyobb összegnél kisebb százalék. Nagyon udvariasnak kell lenni a borravalóért.
Mit mond az utas?
Felkerekítek.
Bittó Renáta: munkaköri kötelessége, de ha a kutas tankol, egyéb dolgokban is segít, akkor 100–100 forintot mindegyikért szokás adni. Ha a kutasnak semmi feladat nem jut, miért kapna?
Mit tapasztal a kutas?
A nők nyolcvan százaléka ad, mert ők ritkán szolgálják ki magukat. A száz forint a plusz szolgáltatásokért reális. A jobb módúak ritkán adnak, elvárják a kiszolgálást.
Mit mond a vevő?
Ha helyettem tankol, legfeljebb öt százalék, de egyébként nulla.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.