Kovács Ika Ilona kerekes székes sportolónak támadt az az ötlete, hogy ha már megépítették ezt a vonalat, akkor ezután a 17-es villamos új vonalát használva rövidebb idő alatt fog eljutni a Széna tértől az Allee bevásárlóközponthoz, azaz Újbuda központjába. Tegnap vele tartottunk.
Mivel a villamosmenetrenden egy aláhúzással jelzik, hogy melyik villamos alacsony padlós, ahhoz igazítottuk a találkozást. A jelzett időpontban nem az a villamos érkezett. A vezető kérdésünkre elmondta, hogy valami gubanc volt, a következő villamos lesz az, amire fel tudunk szállni.
– Mínuszban a nyílt utcán egy kerekes székben tíz percet várni nem nagy öröm – mondta Ika. Végre megjött a villamos, és felszálltunk rá. A következô megállóban, a Széll Kálmán térnél még leszállhattunk volna, mert szintben voltunk a járdaszigettel, de a Déli pályaudvarnál már nem sikerült volna.
– Itt a villamos padlója tíz centivel magasabban van, mint a járdasziget. A járgányom velem együtt kétszász kiló, és egymillió forintba kerül. Itt a legurulás már kockázatos, mert az elektromos kerekes szék alja fennakadhat a küszöbön. Felfelé már meg sem próbálnám, mert ugrani nem tud, rámpa pedig nincs beépítve a villamosba, amit a vezető lehajthatna, ahogy a buszoknál szokás – mondta ironikusan. A helyzet, mintha indigóval másolták volna, hasonló volt a következő tíz megállóban, közte a Pető Intézetnél is. Az első megálló, ahol kiszállhatott volna, a második Móricz Zsigmond téri megálló volt. És aztán jött az Allee.
– Erre mit mondjak? Itt se tudok leszállni, mert itt is ugyanakkora a szintkülönbség. És itt jön a csapda, csak figyeljetek! – bosszankodott, és igaza volt. A következő megállónál leszállt volna, hogy visszaforduljon, de ott nemcsak szintkülönbség volt, de legalább tíz centivel még távolabb is volt a járdasziget.
– Itt már kockáztatni sem lehet a leszállást, mert a kerekek a villamos és a járdasziget között elakadnának. Két megállót kell még mennem, hogy visszafordulhassak – mondta szomorúan Ika.
A Mozgássérült Emberek Önálló Élet Egyesület elnöke sem érti ezt a tervezést.
– Az újonnan épített vagy felújított vonalakon természetesnek kéne lennie az akadálymentes közlekedésnek, ahogy ezt a közintézményeknél is előírják. Így biztosan nem tudjuk használni, akkor meg minek költöttek rá annyi pénzt? – kérdezte Ungvári Mihályné Györgyi.
A BKV így válaszolt: A felújítások és a peronátépítések több részre bontása tudatos tervezés eredménye. Az alacsony padlós villamosközlekedéssel érintett vonalak peronjait 2016-ban több ütemben átépítik a Bartók Béla úton, az Alkotás úton, a Villányi úton és a Fehérvári úton.
A közösségi közlekedés még mindig nem zökkenőmentes a mozgáskorlátozottak számára. Hiába van lift a metrómegállóban, néha nem működik, de előfordul az is, hogy csak mozgólépcső vezet felfelé. Ilyen esetekben egyértelmű hátrány éri a mozgáskorlátozott embereket, de van kihez fordulni a felmerülő panaszokkal.
– Ezekben az esetekben a mozgássérült utasok a közlekedési vállalat ügyfélszolgálatához, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatósághoz, a Nemzeti Közlekedési Hatósághoz és az Egyenlő Bánásmód Hatósághoz fordulhatnak, illetve bíróság elé is vihetik az ügyet – mondták lapunknak a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetségénél.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.