Alacsony padlós villamosok mennek a fonódó hálózaton, a kerekes székesek mégsem tudják használni. 17,5 milliárdból nem futotta jó megoldásra.
Kovács Ika Ilona kerekes székes sportolónak támadt az az ötlete, hogy ha már megépítették ezt a vonalat, akkor ezután a 17-es villamos új vonalát használva rövidebb idő alatt fog eljutni a Széna tértől az Allee bevásárlóközponthoz, azaz Újbuda központjába. Tegnap vele tartottunk.
Mivel a villamosmenetrenden egy aláhúzással jelzik, hogy melyik villamos alacsony padlós, ahhoz igazítottuk a találkozást. A jelzett időpontban nem az a villamos érkezett. A vezető kérdésünkre elmondta, hogy valami gubanc volt, a következő villamos lesz az, amire fel tudunk szállni.
– Mínuszban a nyílt utcán egy kerekes székben tíz percet várni nem nagy öröm – mondta Ika. Végre megjött a villamos, és felszálltunk rá. A következô megállóban, a Széll Kálmán térnél még leszállhattunk volna, mert szintben voltunk a járdaszigettel, de a Déli pályaudvarnál már nem sikerült volna.
– Itt a villamos padlója tíz centivel magasabban van, mint a járdasziget. A járgányom velem együtt kétszász kiló, és egymillió forintba kerül. Itt a legurulás már kockázatos, mert az elektromos kerekes szék alja fennakadhat a küszöbön. Felfelé már meg sem próbálnám, mert ugrani nem tud, rámpa pedig nincs beépítve a villamosba, amit a vezető lehajthatna, ahogy a buszoknál szokás – mondta ironikusan. A helyzet, mintha indigóval másolták volna, hasonló volt a következő tíz megállóban, közte a Pető Intézetnél is. Az első megálló, ahol kiszállhatott volna, a második Móricz Zsigmond téri megálló volt. És aztán jött az Allee.
– Erre mit mondjak? Itt se tudok leszállni, mert itt is ugyanakkora a szintkülönbség. És itt jön a csapda, csak figyeljetek! – bosszankodott, és igaza volt. A következő megállónál leszállt volna, hogy visszaforduljon, de ott nemcsak szintkülönbség volt, de legalább tíz centivel még távolabb is volt a járdasziget.
– Itt már kockáztatni sem lehet a leszállást, mert a kerekek a villamos és a járdasziget között elakadnának. Két megállót kell még mennem, hogy visszafordulhassak – mondta szomorúan Ika.
A Mozgássérült Emberek Önálló Élet Egyesület elnöke sem érti ezt a tervezést.
– Az újonnan épített vagy felújított vonalakon természetesnek kéne lennie az akadálymentes közlekedésnek, ahogy ezt a közintézményeknél is előírják. Így biztosan nem tudjuk használni, akkor meg minek költöttek rá annyi pénzt? – kérdezte Ungvári Mihályné Györgyi.
A BKV így válaszolt: A felújítások és a peronátépítések több részre bontása tudatos tervezés eredménye. Az alacsony padlós villamosközlekedéssel érintett vonalak peronjait 2016-ban több ütemben átépítik a Bartók Béla úton, az Alkotás úton, a Villányi úton és a Fehérvári úton.
A közösségi közlekedés még mindig nem zökkenőmentes a mozgáskorlátozottak számára. Hiába van lift a metrómegállóban, néha nem működik, de előfordul az is, hogy csak mozgólépcső vezet felfelé. Ilyen esetekben egyértelmű hátrány éri a mozgáskorlátozott embereket, de van kihez fordulni a felmerülő panaszokkal.
– Ezekben az esetekben a mozgássérült utasok a közlekedési vállalat ügyfélszolgálatához, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatósághoz, a Nemzeti Közlekedési Hatósághoz és az Egyenlő Bánásmód Hatósághoz fordulhatnak, illetve bíróság elé is vihetik az ügyet – mondták lapunknak a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetségénél.