Mit jelent egészen pontosan a magyar kereskedelemben a replika meghatározás? Hamisítványt vagy ártatlan utánzatot? A karácsonyi ünnepkör apropóján ennek jártunk utána alább.
Másolat vagy hamisítvány a replika? – kérdezte a Bors dr. Bérczes Lászlótól, a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület Jogérvényesítési Munkacsoportjának vezetőjétől.
– A szó utánzatot jelent, gyakorlatilag hamis terméket – mondta a szakember. – Ám nehéz általánosságban beszélni ezek minőségéről. Természetesen vannak jobb és rosszabb minőségű változatok.
A parfümök esetében a hamisítványok komoly veszélyeket hordoznak, mivel ismeretlen eredetűek, melyek allergiás reakciókat is kiválthatnak. Itt tehát nincs értelme jó vagy rossz minőségű hamisítványról beszélni, mert az ismeretlen eredetű folyadék, ami az üvegekben van, a bőrre juttatva különböző reakciókat válthat ki. Hiszen itt nem voltak laboratóriumi tesztelések a gyártás során. Általánosságban azt lehet mondani, hogy a hamis termékek vásárlója az esetleges minőségi panaszával nem tud kihez fordulni, mert a gyártó – aki ugyebár nem a márkatulajdonos – ismeretlen, a forgalmazók pedig rendszerint nem adnak számlát.
– Milyen jelentősen nő e termékek forgalma a karácsonyi ünnepkörben, s mennyivel olcsóbbak ezek a termékek az eredetinél? – kérdeztük.
– A hamis termékek forgalma tudomásom szerint ugyanolyan mértékben nő karácsony előtt, mint az egyéb termékek forgalma. Tehát nagyságrendileg a normál éves forgalom egyötöde fogy el ilyenkor. Az árakról nehéz általánosságban beszélni. A hamis parfümök általában a felébe, harmadába kerülnek az eredetinek. Egy utcán árult hamis iPhone 10-20 ezer forint, ám ha bekapcsolás után elindul egyáltalán, sokszor Android operációs rendszer fut rajta… Az ismeretlen eredetű műszaki cikkek esetében az akkumulátor is rejthet veszélyeket: egyszerűen felrobbanhat. Ilyenkor nincs hová panasszal fordulnunk, míg az eredeti termékek esetében szigorú termékfelelősségi szabályok vonatkoznak a gyártókra.
– Milyen veszélye lehet, ha neten rendelünk efféle árukat?
– A veszélyek a következők: kifizetjük a terméket előre, és az nem érkezik meg. Ilyenkor pedig nincs sok esély arra, hogy a feladótól visszatérítést kérjünk. Kifizetjük a terméket, és nem az érkezik meg, amit rendeltünk – ilyenkor sem igazán lehet sikerrel reklamálni. Kifizetjük a terméket, és működésképtelen vagy törött eszköz, szakadt ruha érkezik, mely esetben szintén nem számíthatunk sikerre a reklamáció során. Emellett a hamis termékek gyártóit a minőségbiztonság nem érdekli, csak az vezérli őket, hogy minél olcsóbb legyen a gyártás és minél nagyobb az árrés.
Amennyiben hamis futócipőt vagy más sporteszközt vásárolunk, az már az egészségünkbe is beleszólhat. Dr. Boross György ortopédus, a Bors állandó szakértője épp ezért azt javasolja, hogy csak eredeti terméket vásároljunk. – A cipők kialakítása nagyon fontos. Mozgás közben tartani kell a láb boltozatát és a bokát. Ezért inkább ne kockáztassunk az olcsóbb, de silányabb termékkel!