Éves szinten átlagosan egymázsányi csomagolóanyagot, s vele együtt sok pénzt hajítunk a kukába. Megnéztük, ez mennyibe kerül, és mit képesek elérni a csomagolással.
Gondolta volna, hogy egy másfél literes ásványvíz árának 30-32 százalékát teszi ki a palack, a kupak és a címke? Egy háromszáz forintos, egyliteres gyümölcslénél átlagosan 36 forintot fizetünk a dobozért, de a kétliteres üdítőknél sem ússzuk meg a vételár 9-12 százaléka alatt a pillepalackot. S téved, aki azt hiszi, hogy a félliteres kiszereléssel sokat spórol a csomagoláson, hiszen az az ásványvíznél a vételár 16-20, üdítőnél 6-7 százalékát viszi el – derül ki dr. Bikfalvi Istvánné, a Magyar Ásványvíz, Gyümölcslé és Üdítőital Szövetség titkárának tájékoztatásából.
A dobozos sörök esetében sem jobb a helyzet: a félliteres űrtartalmú alumínium tárolóért egy kétszáz forintos nedű esetén 28 forintot fizethetünk – a napi.hu adatai szerint. A ropogtatni való chipsek, ropik gondosan formatervezett tasakjai, dizájnnal együtt a vételár 5,7-6,5 százalékát teszik ki, a mikrós pattogatott kukoricák extracsomagolása esetén ez az érték 7-10 százalékra emelkedhet – tájékoztatta lapunkat Szabó Gábor, az Intersnack Magyarország Kft. vállalati kapcsolatok és piackutatási vezetője.
Az édesszájúak is számolgathatnak: bár az egyik legnagyobb, általunk keresett édesipari cég, a Mondelez üzleti titokként kezeli termékei, a csokoládék, kekszek és cukorkák csomagolásainak árát, a Yahoo angol és ír üzleti oldalának kutatása szerint egy táblás csokinál a vételár több mint hat százalékát teszi ki a színes burkolat.
Nyíri Zoltán reklám- és kommunikációs szakember szerint a csomagolás döntő jelentőségű egy-egy terméknél, nem véletlen, hogy olykor több pénzt és időt igényel a piackutatással kísért megtervezésük és megalkotásuk, mint a benne lévő portéka. – A csomagolás alapján következtet a vásárló a termék minőségére, s ez alapján hajlandó akár magasabb árat is kifizetni. Egy kis aranyszínű festéktől máris prémiumnak tűnik a csoki vagy a kozmetikum, de szép ábrával a sokadik termékösszetevőből is első számú hozzávaló válhat a szemünkben. A káprázatos gyümölcsfotótól elhisszük, hogy zamatos a vele kínált lé, egy ismert áru új csomagolása láttán pedig úgy véljük, maga a termék is megújult, jobb lett, ám ez nem feltétlenül igaz. A verseny óriási, a gyártók célja, hogy termékük kitűnjön, a vevő felfigyeljen rá. Így nemcsak a képek és feliratok fontosak, az anyaguk sem mindegy. Ki tudna elképzelni egy chipset, aminek nem zörög a zacskója vagy egy drága krémet celofánnal burkolt, elegáns tégely nélkül? Apropó luxus! Jó tudni, hogy a csillagászati árban minden benne van, a kicsomagolás élményétől a termék prémiumüzletének kialakításán át egészen a pult mögött álló személyzet „becsomagolásáig” – árulja el a szakember.