Egy vagyont dob ki a magyar csomagolásra

spórolás
PUBLIKÁLÁS: 2015. szeptember 23. 11:30
Éves szinten átlagosan egymázsányi csomagolóanyagot, s vele együtt sok pénzt hajítunk a kukába. Megnéztük, ez mennyibe kerül, és mit képesek elérni a csomagolással.
Balajti Péter

Gondolta volna, hogy egy másfél literes ásványvíz árának 30-32 százalékát teszi ki a palack, a kupak és a címke? Egy háromszáz forintos, egyliteres gyümölcslénél átlagosan 36 forintot fizetünk a dobozért, de a kétliteres üdítőknél sem ússzuk meg a vételár 9-12 százaléka alatt a pillepalackot. S téved, aki azt hiszi, hogy a félliteres kiszereléssel sokat spórol a csomagoláson, hiszen az az ásványvíznél a vételár 16-20, üdítőnél 6-7 százalékát viszi el – derül ki dr. Bikfalvi Istvánné, a Magyar Ásványvíz, Gyümölcslé és Üdítőital Szövetség titkárának tájékoztatásából.

Drága a csoki ruhája

A dobozos sörök esetében sem jobb a helyzet: a félliteres űrtartalmú alumínium tárolóért egy kétszáz forintos nedű esetén 28 forintot fizethetünk – a napi.hu adatai szerint. A ropogtatni való chipsek, ropik gondosan formatervezett tasakjai, dizájnnal együtt a vételár 5,7-6,5 százalékát teszik ki, a mikrós pattogatott kukoricák extracsomagolása esetén ez az érték 7-10 százalékra emelkedhet – tájékoztatta lapunkat Szabó Gábor, az Intersnack Magyarország Kft. vállalati kapcsolatok és piackutatási vezetője.

Az édesszájúak is számolgathatnak: bár az egyik legnagyobb, általunk keresett édesipari cég, a Mondelez üzleti titokként kezeli termékei, a csokoládék, kekszek és cukorkák csomagolásainak árát, a Yahoo angol és ír üzleti oldalának kutatása szerint egy táblás csokinál a vételár több mint hat százalékát teszi ki a színes burkolat.

Itt is befolyásol a külső

Nyíri Zoltán reklám- és kommunikációs szakember szerint a csomagolás döntő jelentőségű egy-egy terméknél, nem véletlen, hogy olykor több pénzt és időt igényel a piackutatással kísért megtervezésük és megalkotásuk, mint a benne lévő porté­ka. – A csomagolás alapján következtet a vásárló a termék minőségére, s ez alapján hajlandó akár magasabb árat is kifizetni. Egy kis aranyszínű festéktől máris prémiumnak tűnik a csoki vagy a kozmetikum, de szép ábrával a sokadik termékösszetevőből is első számú hozzávaló válhat a szemünkben. A káprázatos gyümölcsfotótól elhisszük, hogy zamatos a vele kínált lé, egy ismert áru új csomagolása láttán pedig úgy véljük, maga a termék is megújult, jobb lett, ám ez nem feltétlenül igaz. A verseny óriási, a gyártók célja, hogy termékük kitűnjön, a vevő felfigyeljen rá. Így nemcsak a képek és feliratok fontosak, az anyaguk sem mindegy. Ki tudna elképzelni egy chipset, aminek nem zörög a zacskója vagy egy drága krémet celofánnal burkolt, elegáns tégely nélkül? Apropó luxus! Jó tudni, hogy a csillagászati árban minden benne van, a kicsomagolás élményétől a termék prémiumüzletének kialakításán át egészen a pult mögött álló személyzet „becsomagolásáig” – árulja el a szakember. 

Kapcsolódó véleménycikkünket ide kattintva olvashatja!

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.