Gripen-baleset: titok, hány órát repült a parancsnok

Gripen
PUBLIKÁLÁS: 2015. augusztus 03. 10:30
Ezer órával kevesebbet repültek a magyar Gripenek, mint a gyártó cég elô-írásai azt engedték volna – állítja Szekeres Imre volt honvédelmi miniszter.
Bors

Május 19-én túlfutott a leszállópályán és összetört a Magyar Honvédség egyik, kétüléses Gripen vadászgépe.

Semmire sem elég

A baleset hivatalos vizsgálata még tart, azonban a Hírösvény kecskeméti hírportálnak névtelenül nyilatkozó vadászpilóták azt állították: a gépet vezető Ugrik Csaba dandártábornok alig nyolc órát repülhetett fél év alatt Gripenekkel, pedig ennyi idő alatt 25–30 repülőóra lett volna a szükséges. Bár Ugrik Csaba tapasztalt pilóta, de a nyilatkozók szerint nyolc óra vezetés egy új autóval is kevés a biztonságos közlekedéshez, nemhogy egy csúcstechnológiás vadászgéppel.

Hiányzik még 1000 óra

A volt honvédelmi miniszter, Szekeres Imre még döbbenetesebbet állított a Borsnak: a magyar Gripenek ezer órával kevesebbet repültek az ütemtervekhez képest. A vadászgépek nincsenek Magyarország tulajdonában, 2026-ig csak lízingeljük őket. A Gripeneket a gyártó brit-svéd cég, a BAE Systems üzemelteti, ők döntik el, mennyit repülhetnek a gépek. Ehhez képest repültek drasztikusan kevesebbet a magyar gépek, az üzemanyagon pedig rengeteget spórolt a Honvédelmi Minisztérium (HM), amelynek költségvetése 2014-ig legalább egy teljes évnyi költségvetéssel csökkent. Tavaly az összes állami ünnepséget a HM-nek kellett lebonyolítania, így jól jöhetett a megmaradt pénz – mondta Szekeres Imre.

Hallgat a HM

A Bors megkérdezte a HM-t, mi igaz az állításokból. A tárca azonban közölte: a repülési órák száma nem nyilvános adatnak minősül. Szerintük 2010 óta folyamatosan nő a repült órák száma és a szimulátorban töltött idő. Előbbi átlagosan 1756 óra, utóbbi 780 óra volt 2011–2015 során, amely felülmúlja az előző kormány alatti átlagokat.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.