Igazi absztrakt képnek is beillő módon festette meg az M7-es autópályát egy felborult kamion. Nem sokban különbözik a kész mű a dollármilliókba kerülő festményektől.
Árokba borult egy teherautó az M7-es autópálya 45-ös kilométerénél, Velence közelében. A festéket szállító jármű balesetében a rakomány az úttestre borult, egészen egyedi képet festve az aszfaltra és a kocsi platójára. Szerencsére a kamion vezetője nem szenvedett súlyos sérülést.
A spontán műalkotás annyira különleges volt, hogy a Bors – természetesen viccből – utánajárt, hogy a dollármilliókat érő absztrakt festmények sorában vajon képvisel-e művészeti értéket. A válasz szerkesztőségünket is meglepte.
– Ezeknél a képeknél az árképzésben legalább annyira benne van a marketing, mint a festőművész tudása – állítja Csörgő Csaba. A becsüs és régiségkereskedő szerint az absztrakt művészetbe könnyű belerúgni, mondván, ilyenre bárki képes, ám nem szabad elfelejteni, hogy ezek az alkotók jól felépített életúttal rendelkeznek.
– Talán többen is ismerik már Milo Moiré svájci performance-művészt (lásd kapcsolódó anyagainkat – a szerk.), aki egy állványról, a vaginájából potyogtatott előzőleg festékkel megtöltött tojásokat egy fehér papírra, amelyet később félbehajtott, hogy a végeredmény egy szimmetrikus festmény legyen. Ha ez a kamion egy megrendezett performance-akció keretében borult volna fel, miközben tévéstábok rögzítik a kifolyt festék által alkotott képet, könnyen elképzelhető, hogy akár több százezer forintot is fizettek volna érte. Ugyanis nagyon sok művész tulajdonképpen ugyanígy hozza létre alkotásait, vagyis teljesen természetes úton, nem ecsettel festve – magyarázza Csörgő Csaba.
Az 1956-ban, autóbalesetben meghalt amerikai festő, Jackson Pollock No. 5, 1948 című képe 140 millió dollárért, vagyis nagyjából 39 milliárd forintért kelt el.
Gerhard Richter német festő Absztrakt című képéért pedig a Sotheby’s Galéria árverésén 20 millió dollárt, vagyis mintegy 5,5 milliárd forintot fizettek ki. Ki érti ezt?