Kártérítést fizethetnek az összetört magyar vadászgép pilótái, ha bebizonyosodik, hogy a keddi balesetet az ő mulasztásuk okozta.
Magyar szakemberek részvételével, de a csehek vezetésével megkezdődött a keddi Gripen-baleset kivizsgálása. Rengeteg még az ügyben a kérdőjel, ezekre az elemzés adhat választ.
– Annyi tűnik biztosnak, hogy a földet érést követően, már a guruló géppel történhetett valami, és a személyzetnek katapultálnia kellett. A képek alapján a repülő megsemmisült. Beszakadt a kabin, eltűnt a függőleges vezérsík is – mondta a Borsnak dr. Siklósi Zoltán volt vadászpilóta.
A gép ára nagyjából 12 milliárd forint, így az anyagi kár tetemesnek mondható. Azt nem tudni, hogy a Gripennek volt-e valamiféle biztosítása, de az is a vizsgálat eredményétől függ, hogy kinek kell megtérítenie a kárt. Siklósi szerint nem valószínű, hogy kapnánk új gépet a svéd gyártótól, a hiányzó repülôt a magyaroknak kell pótolniuk.
Információink szerint a honvédség köthetett olyan szerződést a pilótákkal, hogy ha az ő hibájukból éri kár a gépeket, akkor kártérítésre lehet őket kötelezni. – A gyakorlatban mindez elég nehézkesen működne, hiszen a pilóták sohasem tudnák ezt teljesíteni – fogalmazott szakértőnk. Azt is leszögezte: bárkinek a felelősségét állapítja is meg a vizsgálat, az biztos, hogy utólag, a földön „könnyű okosnak lenni”. – A pilótáknak ott és akkor kellett dönteniük. Valószínűleg a bajt észlelték, de tenni már nem tudtak ellene, ezért katapultáltak.
Két tapasztalt pilóta – Ugrik Csaba dandártábornok, kecskeméti bázisparancsnok és Gróf Gergely őrnagy, hadműveleti tiszt – vezette a kétüléses Gripent. A baleset után az ilyen vadászgépekből csak egy maradt a magyar légierőnél, az összes Gripen száma pedig tizenháromra csökkent.
Kerestük a Honvédelmi Minisztériumot, de korábban azt közölték: a vizsgálat végig nem adnak bővebb tájékoztatást.