Olvasónknak összetörték a bőröndjét és loptak is belőle, a biztosító csak a bőrönd árát fizeti ki. A Bors utánajárt a poggyászbiztosításnak.
– Március 19-én, csütörtökön érkeztem meg Bangkokból, Koppenhágán keresztül a Liszt Ferenc repülőtérre, 36 órás utazás után, 12 óra 30 perckor – mesélte Holubné Hunya Anikó a Borsnak.
– A poggyászok átvétele után szembesültem azzal, hogy a bőröndöm megsérült, összetört, amit azonnal bejelentettem. Erről jegyzőkönyvet készítettek. Mivel csak egy külső felmérés történt, így hazaérkezésem után vettem észre és ért az újabb sokk, hogy alul, ahol a kerekek vannak, ott is sérült, nyitva volt a cipzár. Néhány dolog hiányzott: két blúzom, s ami sokkal érzékenyebben érintett, a neszesszerem, amiben az összes kozmetikai felszerelésem volt. Ez nem két fillér. Mivel Szarvason lakom, az ügyintézés meglehetősen bonyolulttá vált. A legtöbb dolgot csak személyesen lehet intézni.
Holubné elutazása előtt külön biztosítást kötött a Groupama Garanciával, hogy ha bármilyen baja történik az utazása alatt, ne kerüljön lehetetlen szituációba. A stresszes helyzetben egy reménykeltő gondolata volt, hogy legalább a kárát meg fogják téríteni. Csakhogy ez nem olyan egyszerű.
– Sajnos én sem olvastam el – mint ahogy gondolom, az emberek többsége – azt a rengeteg betűt, ami a biztosítási feltételekben állt. Ezekkel csak utólag szembesültem. Kiderült: a poggyászom eltűnt darabjai után csak akkor fizetnek, ha például a szállodában kiraboltak, és azt a szállodaigazgató és a helyi rendőrség által felvett jegyzőkönyv is bizonyítja. A poggyászom hiánya nem minősül biztosítási eseménynek. A megrongálódott bőröndöm javítását ötezer forintig fizetik, amennyiben a repülőtársaság a kárt jegyzőkönyvben elismerte. Ha egy szerviz igazolást ad arról, hogy javíthatatlanná vált, akkor az
eredeti vásárlási számlán szereplő összeg káridőpontig avult értékét térítik meg. A poggyász hiányzó tárgyai után csak a repülőtársaság fizet kártérítést, de ott a helyzetemet az bonyolítja, hogy mindent angol nyelven kell majd intéznem. Nem tudom, mikorra kerül pont a dolog végére.
Légiközlekedés esetében a feladott poggyászt a légitársaság felelős őrzésre veszi át. Ha a poggyászunkkal mégis valamilyen probléma (sérülés, eltűnés) adódna, a légitársaság fuvarozói felelőssége lép életbe – tájékoztatta a Borsot a Magyar Biztosítók Szövetsége. Mint megtudtuk, légiközlekedés igénybe vétele esetén javasolt:
1. Elolvasni a biztosítási szerződést, s ebből kiderül, hogy az adott módozat megfelel-e az elvárásainknak.
2. Már a tranzitban ellenőrizzük a csomagunkat, s ha bármilyen sérülést észlelünk, még ott, a helyszínen nézzük át a bőrönd tartalmát is, és vetessünk fel jegyzőkönyvet. (Ha ezt elmulasztottuk volna, még további három nap áll rendelkezésünkre a kár bejelentésére.)
3. Lehetőség szerint fóliáztassuk a bőröndöt/csomagot! Különösen ajánlott ez a megoldás, ha többszöri átszállással, hosszabb utazásra indulunk.