Nincs időnk hétköznap bevásárolni

nyitva tartás
PUBLIKÁLÁS: 2014. november 08. 16:30
Az embereknek nincs idejük hétköznap bevásárolni, ezért tolódott át ez a hétvégére – állítja a szociológus, akit a tervezett vasárnapi zárva tartás kapcsán kérdezte a Bors. Manapság ugyanis, akinek még van munkája, az rengeteget dolgozik, így hétköznap estére hullafáradt lesz.
Bors

Március 15-től zárva tartanának vasárnap a nagyáruházak, hipermarketek és a plázák, ha elfogadják a KDNP javaslatát. Orbán Viktor korábban azzal utasította el az ötletet, hogy majd akkor vezetik be, ha ötnapnyi munkából is meg lehet élni. Mára elértük ezt?

– Semmiképpen – mondja Győri Péter szociológus, aki szerint a nagyáruházak kiskeresetû dolgozóinak – árufeltöltők, pénztárosok, eladók – szükségük van az akár ötvenszázalékos vasárnapi pótlékra. Ráadásul közülük sokakat – akár 15–20 százalékukat is – elbocsáthatják. Sokan külföldi példákra, vagy arra hivatkoznak: a rendszerváltás előtt is záróra volt hétvégén.

– Mára teljesen megváltozott az életünk. Akinek még van munkája, az rengeteget dolgozik, átlagosan napi 9,5 órát. Bevett gyakorlat lett a túlóra, vagy hogy sokat utazunk a munkahelyünkre. Az emberek hétköznap a sok munka után teljesen ki vannak zsigerelve, hullafáradtak, nem fognak ilyenkor még nagybevásárlást is intézni. Ezért tolódott át ez a hétvégékre – magyarázza a szakember, aki szerint a multik a megváltozott életritmushoz igazodtak, amikor elkezdték nyitva tartani üzleteiket.

Fontos érvek számokban:

2 - a felmérések szerint minden második ember vásárol vasárnap
5 - akár minden ötödik dolgozóját elbocsáthatnák a hipermarketek
6 - az üzletek bevételük hatodát szerzik vasárnap
50 - a kereskedelmi dolgozók elveszíthetnék az 50%-os vasárnapi pótlékot
100 000 - ennyien dolgoznak a kereskedelemben vasárnaponként

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.