Iskolai stressz nyomorítja meg gyermekeinket

stressz
PUBLIKÁLÁS: 2014. november 10. 04:00
Egyes felmérések szerint minden második tanuló stresszel az iskolában. Gyakran az otthonról hozott feszültséget vezetik le így, de egy dolgozat, vagy a társak csúfolódása is éppen úgy okozhatja ezt. Végső esetben a gyerek kárt is tehet magában, vagy a drogokhoz nyúlhat.
Hunyadi Áron

A stressz folyamatos feszültség, amely egy negatív ingerre adott tartós válaszreakció a szervezetünk részéről. De vajon mi okozhatja ezt az állapotot? A szakember szerint a stressz elemi reakció, a gyerekek gyakran így vezetik le az otthonról hozott feszültséget.

Családi feszültségek

– Sokan azért feszültek, mert nincs mögöttük egy normálisan működő család. Ezek társadalmi problémák, a pedagógusok már csak a végeredményt látják, azt, hogy ideges a gyerek – mondja Standovár Sára gyermekpszichológus. – A gyerekek az iskolában főleg teljesítmény, vagy a társas kapcsolatok miatt szoronghatnak, ezek vezethetnek végsősoron a stresszhez. A teljesítmény okozta feszültség bármikor jelentkezhet: dolgozatoknál, feleléseknél, a félév végén a bizonyítványosztásnál ez felerősödhet, de akár év elején is, hiszen a gondtalan szünidőt követően az újra jelentkező teljesítménykényszer okozhat ilyen reakciókat. Egy elit, jó nevű iskolában éppúgy előfordulhat ez, mint egy olyan intézményben, ahol sok a tanulási nehézséggel küszködő. Előbbi helyeken azok vannak előnyben, akiknek jól megy a tanulás, a többieknek ez frusztrációt okozhat. A jó tanulók pedig azért izgulnak, hogy megőrizzék ezt a vezető pozíciójukat a közösségben. A másik véglet az lehet, ha például egy diszlexiás gyereknek hangosan kell olvasnia az osztály előtt. A kudarctól és a megszégyenüléstől való félelem is okozhat stresszt.

Mit tehet az iskola?

A köznevelési államtitkárság szerint minden intézmény pedagógiai programjában foglalkozni kell a testi-lelki jólét állapotának elérésével. – Az iskola feladata olyan légkör megteremtése, amelyben a tanulóknak lehetőségük van a problémáik megbeszélésére. A tanulás tanítására, különböző tanulási technikák elsajátítása, az óraközi szünetek ideje alatt szellőztetni, biztosítani a mozgás lehetőségét, megfelelő folyadékpótlást, és megfelelő időt az étkezésekre.

Fel lehet ismerni

A stressznek súlyos következményei is lehetnek az államtitkárság szerint. – A lelki eredetű problémáknak a megnyilvánulása különböző viselkedésekben jelentkezhetnek: késés, a figyelem hiánya, az utasítások nem teljesítése, a teljesítőképesség csökkenése, nassolás, semmi sem jó, félénkség, visszahúzódás, súlyosabb esetekben étvágytalanság, szerfogyasztás, és különböző függőség kialakulása.

Itt kell megjegyezni: a stressz pozitív is lehet. A negatív stressz káros, frusztráló és szenvedést jelent az embernek, míg a pozitív létfontosságú, energiával tölt fel, és az életerőt növeli, örömérzést okoz. Az idegrendszer közepes izgalmi állapota egyenesen kívánatos a szervezet számára. Optimális feszültségszinten teljesít az ember a legjobban, míg a feszültségszint emelkedésével hatékonyságunk drasztikusan csökken – ismert jelenség az erős vizsga­drukk vagy erős stresszt okozó esemény hatására történő le­blokkolás. Sajnos, az iskolások túlnyomórészt a negatív stresszt élik meg.

A gyermekpszichológus szerint egyébként az igazán veszélyes jelenségeknél a stressz csak okozat, az utolsó csepp a pohárban. A gyerekek amúgy a teljesítmény mellett a társas kapcsolatok miatt lehetnek feszültek.

– A gyerekek csúfolhatják, kiközösíthetik egymást, előfordulhat pszichoterror, sőt fizikai bántalmazás is. Nem tudják megoldani a problémájukat, így egymáson, vagy akár saját magukon is levezethetik ezt.

Így látja a tanító néni

Megkérdeztünk egy több évtizede tanító pedagógust – nevezzük Kati néninek! –, hogy szerinte miért rengeteg a stresszes gyerek. Pontokba szedve:

1. Túl sok a tanóra. A kötelező mindennapi testnevelés és a szülők ambíciói (idegen nyelv a kicsiknek is) már az elsősöknél is előfordul napi 7–8 tanóra. Elhallgathatatlan itt a rendszer felelőssége is.

2. Otthoni túlterheltség. Tanárok és szülők közös felelőssége. Hiába vannak a gyerekek négyig az iskolában, a sok különóra a nagy elvárások miatt sok házi feladat marad otthonra és a hétvégére is.

3. Szorongás a jegyek miatt. Megszüntették már a kisebbeknél is a jól bevált írásbeli értékeléseket, helyette újra elővették az osztályzást, amitől rettegnek a gyerekek.

4. Otthoni környezet. Sok család zaklatott a pénztelenség, a munkanélküliség, a szülők válása miatt, ez komoly nyomot hagy a gyerekekben. Stressz otthon és stressz a suliban = stressz a négyzeten.

Következmények

  • félelemérzet

  • idegesség

  • nyugtalanság

  • bizonytalanságérzés

  • türelmetlenség

  • izgatottság

  • koncentrációs problémák

  • döntésképtelenség

  • alacsony önértékelés

  • apátia, depresszió

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.