Egyetlen év alatt 64 ezerrel nőtt a televízió-előfizetők száma a tíz legnagyobb hazai szolgáltató adatai alapján. Ráadásul nemcsak többen, de többet is nézzük a tévét.
A varázsdoboz tovább tarol, s részmunkaidőben foglalkoztatja híveit – derül ki a Nielsen Közönségmérés legfrissebb adataiból. Az utóbbi hónapokban átlagosan 4 óra 25 percet tévéztek a magyarok, három perccel többet, mint az előző esztendő azonos időszakában. Bár a képet némileg árnyalja, hogy a 4 és 17 év közöttiek körében tíz perccel esett a napi tévénézési átlag. Minden más korosztálynál azonban érezhető növekedést mértek.
Egyre több előfizető
Az ötven év felettieknél az átlag 345 perc, azaz vannak, akik ezt a közel hatórás napi átlagot is túlszárnyalják! Ráadásul nemcsak többet, de többen is tévéznek hazánkban. Ez már a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) szeptemberi gyorsjelentéséből derül ki. A testület a tíz legnagyobb szolgáltató adatait alapul véve jelentette ki: egy év alatt 64 ezerrel nőtt a televízió-előfizetések száma, mely így eléri a 3 millió 73 ezret.
A növekedés okai kapcsán kerestük az NMHH-t.
– Az egyik befolyásoló ok lehet, hogy 2013 végére megtörtént a digitális átállás: az analóg földfelszíni sugárzású televíziós műsorszórás megszűnt, helyébe lépett a párhuzamosan már 2008 óta üzemelő digitális földfelszíni sugárzás – közölte kérdésünkre dr. Havasi Kornélia, az NMHH Kommunikációs Igazgatóságának munkatársa.
Magányosok műfaja
Réz András esztéta úgy véli, a tévé-előfizetések számának növekedése mögött társadalmi problémák is állhatnak.
– Szomorú okokat sejtek a háttérben. Az elszegényedést és az elmagányosodást. Minél kevésbé van valakinek munkája, feladata az életben, annál több időt tölt a tévé előtt. Akinek nincs társasága, vagy olyan helyen él, ahol szűkösek a lehetőségek, az a szabadidő eltöltéséhez jó eséllyel a televíziót hívja társul – magyarázza Réz András, aki szerint a mostani adatoknál is lehet még rosszabb.
– Itt nincs abszolút mélypont, s a tévé egyre lejjebb engedi a lécet. Azt hirdeti, nem kell iskolázottság, előképzettség, életbölcsesség ahhoz, hogy bekapcsolódj az általa kínált világba…
Hódít az okostelefon
A fiatalok ellenben kevesebbet tévéznek, Réz szerint azért, mert ez a generáció már nem a tévéből, hanem az interneten keresztül szerzi be az információt.
– Ez a folyamat erősödni fog a jövőben. Egyes televíziócsatornák, ráérezve erre, a kábeltévécsomagok előfizetése helyett olyan online tartalmat kínálnak, amit nemcsak otthon, de laptopon, táblagépen vagy éppen okostelefonon is lehet nézni. Elérkezhetünk oda is, hogy a fiatalok egyáltalán nem tartanak majd igényt a tévézésre.