Egyre több hamisítványt vásárolnak a magyarok

hamisítvány
PUBLIKÁLÁS: 2014. november 03. 10:00
Hazánkban 2013-hoz viszonyítva 3 százalékkal nőtt azok száma, akik egy év alatt többször is vásároltak hamis terméket. Ugyanakkor a magyarok csupán 23 százaléka venne olyan árut, ami nem eredeti. A Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) megbízásából a TÁRKI készített egy kórképnek is beillő, érdekes felmérést.
H. Z.

„Kicsit sárgább, kicsit savanyúbb, de a mienk.” Ki ne ismerné ezt az idézetet Bacsó Péter A tanú című filmjéből, amikor Bástya elvtárs beleharap a citromba, s megkérdi: mi ez? – Narancs! – vágja rá Pelikán. – Ez az új magyar narancs.

Manapság egyre több hazánkfia gondolkodik hasonlóan. Talán kicsit rosszabb, kevésbé tartós, de olcsóbb. Mármint a márkás ruhánál, parfümnél, műszaki cikknél a hamisítvány. Ezért inkább ezeket választják, mint az eredetit. A TÁRKI az elmúlt öt évhez hasonlóan 2014-ben is ezerfős reprezentatív kutatás keretében vizsgálta, hogyan viszonyulnak az emberek a hamisításhoz.

Felmerül a kérdés, hogyan jutnak hozzá ezek a vásárlók a nem eredeti árukhoz?

– A hamis ruhát a vevők 80 százaléka piacról vagy az utcán szerzi be, 20 százalékuk boltban is vásárol ilyen termékeket – mondta a Borsnak a HENT titkára, Németh Mónika, aki szerint továbbra is a ruházati cikkek alkotják a legnépszerűbb hamisítványcsoportot. A megkérdezettek 17 százaléka vásárolt ilyet. A gyógyszereket, táplálékkiegészítőket a legnagyobb arányban ismerősöktől, barátoktól, illetve boltban szerezték be a fogyasztók 2014-ben.

A felmérés készítői feltették azt a kérdést is: vásárolna-e olyan ruházati terméket, amely egy márkás holmi utánzata, hamisítványa, ha lényegesen olcsóbb, mint az eredeti? Tavaly még csak 13 százalék bólintott egy ilyen ajánlatra, idén pedig már a megkérdezettek 15 százaléka venne belőle.

A baj az, hogy egyre inkább sikk hamisítvánnyal büszkélkedni. Négy éve még a megkérdezettek 76 százaléka ellenezte ezt a hozzáállást, ám idén már csak 66 százalék. Vagyis elnézőbbek lettünk a hamisítványokkal, a hamisítókkal szemben.

Németh Mónika azt is elmondta, hogy érdekes módon hamis CD-t és DVD-t leginkább a legalsó és a legfelső jövedelmi kategóriába tartozók vásárolnak, a többi árunál nem függ a jövedelemtől a beszerzés. A titkár arra a kérdésünkre, hogy melyik korosztály vevő leg­inkább a hamisítványokra, elmondta: ebben elsősorban a
fiatal középkorúak a legaktívabbak.

 

Távol-Keletről érkezik az áru

Évi hárommilliárd forintot tesz ki a NAV által lefoglalt hamis termékek értéke – mondta a Borsnak dr. Sárközi Alexandra, a NAV bűn­ügyi szóvivője. – Ezen belül kiemelkedő a távol-keleti – jellemzően kínai és vietnami – ruházati termékek, cipők, papucsok, valamint a kozmetikumok és a gyerekjátékok aránya. Európai uniós felmérések szerint a hamisítás által leginkább érintett ipar­ágak a szoftver-, a textil-, a ruházati, a zene-, a filmipar, illetve a gép­járműalkatrész-gyártás.

A NAV pénzügyi nyomozói több esetben is felderítettek hamis mosószert előállító üzemet. Több tízmilliós gyártósorokat foglaltak le, gyártó-, csomagoló-, forgalmazóhálózatokat számoltak fel. Csak tavaly több mint százezer liter hamisítványt foglaltak le. Az utóbbi időben a hamisítványok egyre jobb minőségűek, és a gyártók már nemcsak a termékek eredetihez egyre tökéletesebben hasonlító kinézetére fektetnek hangsúlyt, de ügyelnek a felhasznált anyagok minőségére, valamint a kivitelezés technikájára is.

 

Toplistás hamisítványok

1. Ruházati cikkek
2. Divatkiegészítők (övek, kendők, órák, ékszerek stb.)
3. Sportcipők, cipők
4. Mosószerek

Forrás: NAV

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.