Hazánkban 2013-hoz viszonyítva 3 százalékkal nőtt azok száma, akik egy év alatt többször is vásároltak hamis terméket. Ugyanakkor a magyarok csupán 23 százaléka venne olyan árut, ami nem eredeti. A Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) megbízásából a TÁRKI készített egy kórképnek is beillő, érdekes felmérést.
„Kicsit sárgább, kicsit savanyúbb, de a mienk.” Ki ne ismerné ezt az idézetet Bacsó Péter A tanú című filmjéből, amikor Bástya elvtárs beleharap a citromba, s megkérdi: mi ez? – Narancs! – vágja rá Pelikán. – Ez az új magyar narancs.
Manapság egyre több hazánkfia gondolkodik hasonlóan. Talán kicsit rosszabb, kevésbé tartós, de olcsóbb. Mármint a márkás ruhánál, parfümnél, műszaki cikknél a hamisítvány. Ezért inkább ezeket választják, mint az eredetit. A TÁRKI az elmúlt öt évhez hasonlóan 2014-ben is ezerfős reprezentatív kutatás keretében vizsgálta, hogyan viszonyulnak az emberek a hamisításhoz.
Felmerül a kérdés, hogyan jutnak hozzá ezek a vásárlók a nem eredeti árukhoz?
– A hamis ruhát a vevők 80 százaléka piacról vagy az utcán szerzi be, 20 százalékuk boltban is vásárol ilyen termékeket – mondta a Borsnak a HENT titkára, Németh Mónika, aki szerint továbbra is a ruházati cikkek alkotják a legnépszerűbb hamisítványcsoportot. A megkérdezettek 17 százaléka vásárolt ilyet. A gyógyszereket, táplálékkiegészítőket a legnagyobb arányban ismerősöktől, barátoktól, illetve boltban szerezték be a fogyasztók 2014-ben.
A felmérés készítői feltették azt a kérdést is: vásárolna-e olyan ruházati terméket, amely egy márkás holmi utánzata, hamisítványa, ha lényegesen olcsóbb, mint az eredeti? Tavaly még csak 13 százalék bólintott egy ilyen ajánlatra, idén pedig már a megkérdezettek 15 százaléka venne belőle.
A baj az, hogy egyre inkább sikk hamisítvánnyal büszkélkedni. Négy éve még a megkérdezettek 76 százaléka ellenezte ezt a hozzáállást, ám idén már csak 66 százalék. Vagyis elnézőbbek lettünk a hamisítványokkal, a hamisítókkal szemben.
Németh Mónika azt is elmondta, hogy érdekes módon hamis CD-t és DVD-t leginkább a legalsó és a legfelső jövedelmi kategóriába tartozók vásárolnak, a többi árunál nem függ a jövedelemtől a beszerzés. A titkár arra a kérdésünkre, hogy melyik korosztály vevő leginkább a hamisítványokra, elmondta: ebben elsősorban a
fiatal középkorúak a legaktívabbak.
Évi hárommilliárd forintot tesz ki a NAV által lefoglalt hamis termékek értéke – mondta a Borsnak dr. Sárközi Alexandra, a NAV bűnügyi szóvivője. – Ezen belül kiemelkedő a távol-keleti – jellemzően kínai és vietnami – ruházati termékek, cipők, papucsok, valamint a kozmetikumok és a gyerekjátékok aránya. Európai uniós felmérések szerint a hamisítás által leginkább érintett iparágak a szoftver-, a textil-, a ruházati, a zene-, a filmipar, illetve a gépjárműalkatrész-gyártás.
A NAV pénzügyi nyomozói több esetben is felderítettek hamis mosószert előállító üzemet. Több tízmilliós gyártósorokat foglaltak le, gyártó-, csomagoló-, forgalmazóhálózatokat számoltak fel. Csak tavaly több mint százezer liter hamisítványt foglaltak le. Az utóbbi időben a hamisítványok egyre jobb minőségűek, és a gyártók már nemcsak a termékek eredetihez egyre tökéletesebben hasonlító kinézetére fektetnek hangsúlyt, de ügyelnek a felhasznált anyagok minőségére, valamint a kivitelezés technikájára is.
1. Ruházati cikkek
2. Divatkiegészítők (övek, kendők, órák, ékszerek stb.)
3. Sportcipők, cipők
4. Mosószerek
Forrás: NAV