Hajóval 168 éve közlekedhetünk a Balatonon, az első gőzös pedig, ami a tavon szelte a hullámokat, a Kisfaludy volt. A Bors összegyűjtötte a legérdekesebb, mai is működő balatoni hajókat.
A filmsztár: Helka
A Helka az egyik legrégebbi hajó a Balatonon közlekedők közül, még 1900 előtt építették. A második világháború idején, 1944 végén a német csapatok Balatonfüreden elsüllyesztették. Aztán volt presszó, majd 1996-os felújítása után ismét forgalomba helyezték. Érdekessége, hogy Bujtor István a Pogány Madonna című filmben erről a hajóról pofozta le a rosszfiúkat.
A legnagyobb: Szent Miklós
A Balatonon közlekedő legnagyobb személyhajó az 550 férőhelyes Szent Miklós. Törökországban épült, 2001-ben, a magyar tengeren 2005 óta jár. A felső fedélzetén diszkó működik. Érdekessége a tulipánorr, ami ritka a Balatonon, csak vízibuszokon látható.
Az első katamarán: Siófok
Ez az első katamarán típusú hajó a Balatonon, sokan találkozhatták már vele. A katamarán típusú hajó ötlete eredetileg külföldről származik: kicsi merülés, kevés víz alatti felület, nagy géperő, nagy utasbefogadó képesség. 400 fő befogadására alkalmas. 1978-ban épült, a Sión vontatták a Balatonra.
A legidősebb: Kelén
A Kelén kalandos története 1891-ig nyúlik vissza, ekkor építették. Alkatrészenként szállították a Balatonra. Füreden – más források szerint Siófokon – szerelték össze. A gőzöst 1945. március 25-én saját személyzete süllyesztette el Révfülöp előtt. Ezután újjáépítették, motort kapott és utasszállító lett. Az elöregedett hajó selejtezését és múzeummá alakítását tervezték 1989-ben, végül az angol BBC Televízióval kötött szerződés segítette elő a felújítását. Szerepelt az Ashenden című játékfilmben.
A kalandos: Szaturnusz
A Balaton egyik legszebb és legnagyobb vitorlása. Az 1955-ben épült, kétárbocos hajón egyedi hangulatot teremtenek a faelemek és az orrban kialakított kisméretű mozsárágyú, amit ki is lehet próbálni. A vitorláson huszonöten utazhatnak kényelmesen, kisebb rendezvényekre kibérelhető.
A legújabb: Szigliget
A 2012-ben épült óriási, háromszáz személyes hajó a Balatonon közlekedők közül a legújabb. Nagy ünnepség keretén belül kezdte meg első útját, hiszen negyven év után készült újra balatoni hajó. Nem kis fennakadásokkal szállították a tóra a hajóóriást: végig a Dunán, majd közúton, aztán bocsátották vízre. Az építés költsége háromszázmillió forint volt.