Aktuális

Bagóért kattintgatnak napi tíz órában a Facebookon

Bors

Létrehozva: 2014.06.24.

Deszkákból összeeszkábált bokszokban ülnek napi tíz órán át, és: katt, katt, katt… – csak kattintanak és kattintanak a Facebookon. A bangladesi bérklikkelők nagyjából 200 eurót (60 ezer forintot) güriznek össze a rabszolgamelóval havonta. Ilyen-olyan megrendelőknek fiktív barátokat és lájkokat „szállítanak”.

A 22 éves Anandu is egy ilyen kattintásgyárban dolgozik a bangladesi fővárosban, Dhakában. Digitális barátságokkal kereskedik: csak a neten létező Facebook-ismerősöket, Twitter-követőket és YouTube-feliratkozókat „ad el” európai és amerikai kuncsaftoknak. – Egy ismerős ára egy ezred eurocent, azaz ezer ismerőst adunk egy euróért – mesélte a Bildnek az informatikus hallgató.

Anandu hét másik fiatalemberrel együtt szorong egy fülledt kis helyiségben, amelyben zúgó ventilátorok adnak némi enyhet. Valamennyien egyetemisták, akik így keresik meg a pénzt a tanulmányaikra. Ő öt éve nyomja ezt a melót a kattintásüzemben szabályos műszakokban, a hét minden napján, napi tíz órában. Ezer kattintásért 150 forintnyi pénzt kapnak kézhez.

– Mindannyiunknak több száz hamis accountja van a Facebookon, a Twitteren, a YouTube-on. A főnökünk minden reggel ad egy listát nevekkel, és nekiesünk nekik kattintani. A végén egy program összeszámolja, mennyit klikkeltünk. Egy hónapban összejön 200 euró – így Anandu.

De kinek van szüksége erre a szolgáltatásra? Naná, hogy celebeknek, cégeknek, politikusoknak! Hiszen a magas „közönségszám” a közösségi oldalakon nagyobb ismertséget, több eladást, emelkedő piaci értéket jelent. A netes rajongók száma is jelzi egy vállalkozás népszerűségét, vagy növeli a bizalmat egy politikus iránt. Hiszen a nagy szám azt üzeni: ilyen sok ember nem tévedhet. Úgyhogy megvásárolt kattintásokkal igyekeznek cégek, közéleti személyiségek – például választási kampányban – ezt a hatást erősíteni.

Két példa a közelmúltból: 2012-ben, az amerikai elnökválasztási kampányban a republikánusok jelöltje, Mitt Romney egyetlen nap alatt 116 922 Twitter-követőhöz „jutott”. A többségük frissen regisztrált felhasználó volt. Ugyanabban az évben, szeptemberben a Facebook nagytakarítást végzett, és törölt egy csomó regisztrációt. A legnagyobb vesztes Lady Gaga volt, akinek 65 ezer rajongója „tűnt el”. Őt követte Rihanna, aki 49 ezret, és Shakira, aki 48 ezret vesztett.

Vagy egy másik példa a bangladesi fiatalembertől: az Addidas (így, helytelenül, dupla d-vel írva) egy nem hivatalos Facebook-rajongói oldala a sportmárkának. Nem tudni, valójában ki áll mögötte, de a kattintásgyárban 11 ezerről 65 ezerre növelték az oldal lájkjainak számát a megrendelő kérésére. Kuncsaft és szolgáltató egyébként internetes közvetítői oldalakon talál egymásra.

Anandunak és társainak pedig nincs lelkiismeretfurdalása. Ők csak pénzt akarnak keresni, lediplomázni, és mielőbb lelépni Bangladesből.

Még egy kis fűszer jöhet? Iratkozzon fel a Bors-hírlevélre!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek