Deszkákból összeeszkábált bokszokban ülnek napi tíz órán át, és: katt, katt, katt… – csak kattintanak és kattintanak a Facebookon. A bangladesi bérklikkelők nagyjából 200 eurót (60 ezer forintot) güriznek össze a rabszolgamelóval havonta. Ilyen-olyan megrendelőknek fiktív barátokat és lájkokat „szállítanak”.
A 22 éves Anandu is egy ilyen kattintásgyárban dolgozik a bangladesi fővárosban, Dhakában. Digitális barátságokkal kereskedik: csak a neten létező Facebook-ismerősöket, Twitter-követőket és YouTube-feliratkozókat „ad el” európai és amerikai kuncsaftoknak. – Egy ismerős ára egy ezred eurocent, azaz ezer ismerőst adunk egy euróért – mesélte a Bildnek az informatikus hallgató.
Anandu hét másik fiatalemberrel együtt szorong egy fülledt kis helyiségben, amelyben zúgó ventilátorok adnak némi enyhet. Valamennyien egyetemisták, akik így keresik meg a pénzt a tanulmányaikra. Ő öt éve nyomja ezt a melót a kattintásüzemben szabályos műszakokban, a hét minden napján, napi tíz órában. Ezer kattintásért 150 forintnyi pénzt kapnak kézhez.
– Mindannyiunknak több száz hamis accountja van a Facebookon, a Twitteren, a YouTube-on. A főnökünk minden reggel ad egy listát nevekkel, és nekiesünk nekik kattintani. A végén egy program összeszámolja, mennyit klikkeltünk. Egy hónapban összejön 200 euró – így Anandu.
De kinek van szüksége erre a szolgáltatásra? Naná, hogy celebeknek, cégeknek, politikusoknak! Hiszen a magas „közönségszám” a közösségi oldalakon nagyobb ismertséget, több eladást, emelkedő piaci értéket jelent. A netes rajongók száma is jelzi egy vállalkozás népszerűségét, vagy növeli a bizalmat egy politikus iránt. Hiszen a nagy szám azt üzeni: ilyen sok ember nem tévedhet. Úgyhogy megvásárolt kattintásokkal igyekeznek cégek, közéleti személyiségek – például választási kampányban – ezt a hatást erősíteni.
Két példa a közelmúltból: 2012-ben, az amerikai elnökválasztási kampányban a republikánusok jelöltje, Mitt Romney egyetlen nap alatt 116 922 Twitter-követőhöz „jutott”. A többségük frissen regisztrált felhasználó volt. Ugyanabban az évben, szeptemberben a Facebook nagytakarítást végzett, és törölt egy csomó regisztrációt. A legnagyobb vesztes Lady Gaga volt, akinek 65 ezer rajongója „tűnt el”. Őt követte Rihanna, aki 49 ezret, és Shakira, aki 48 ezret vesztett.
Vagy egy másik példa a bangladesi fiatalembertől: az Addidas (így, helytelenül, dupla d-vel írva) egy nem hivatalos Facebook-rajongói oldala a sportmárkának. Nem tudni, valójában ki áll mögötte, de a kattintásgyárban 11 ezerről 65 ezerre növelték az oldal lájkjainak számát a megrendelő kérésére. Kuncsaft és szolgáltató egyébként internetes közvetítői oldalakon talál egymásra.
Anandunak és társainak pedig nincs lelkiismeretfurdalása. Ők csak pénzt akarnak keresni, lediplomázni, és mielőbb lelépni Bangladesből.