A látszat csal: amik hatalmas ablaktábláknak tűnnek ezen a szuperszonikus kisgépen, azok hatamas monitorok. Igaz, a kép, amit mutatnak majd, megegyezik azzal, amit amúgy is látna az utas a repülő ablakából. Ami nem lesz ezen az ultramodern gépen.
Egy feltörekvő bostoni vállalkozás most fejleszti új, hangsebességnél is gyorsabb repülőgépét, amit gazdagoknak akarnak eladni. A Spike Aerospace S-512 úgy hasítana, hogy „megfelezné” a jelenlegi repülési időket. A London–New York távolságot például három óra alatt tenné meg, a London–Mumbai (India) etapot négy.
A 18 utas, aki felfér egy ilyen gépre, azonban nem tud majd kinézni az ablakon, ugyanis az nem lesz. Mindamellett nem mulasztanak el semmit abból, ami odakint „történik”: hatalmas, de lapos kijelzőket szerelnek be az utastérbe, és kamerákat kívülre, a gép testére, amik a képet közvetítik a monitorokra. Ha valaki szunyókálna egyet, lejjebb veszi a monitor fényerejét. Ha uncsi a kilátás, át lehet kapcsolni valami másra – az archívumból.
A Spike Aerospace az ablak elhagyását természetesen tervezési megfontolásokkal magyarázza: a szupergyors gép testének kialakításában csak problémákat és „felesleges kihívásokat” okoznának. Az ablakok plusz stabilizációt igényelnek, és emelik a gép tömegét is. Márpedig a tömeg az egyik legfontosabb szempont a gyorsaság növelésében. A ma már rendelkezésre álló mikrokamerák és vékony kijelzők révén nincs macera az ablakkal, súlyt takarítanak meg, és a sima külső felületnek kisebb a légellenállása is.
Így 1770 kilométeres óránkénti sebességet is el kell tudni érnie a gépnek, amit az Airbus és a Gulfstream volt munkatársai által gründolt cég rak össze. A pénzes emberek így kevesebb időt töltenek utazással, s többet látnak a világból. Átruccanhat a gazdag amerikai egy ebédre Párizsba, leugorhat egy hétvégére Új-Zélandra – érzékeltette az új életstílust a Bild.
Ehhez persze alapból ki kell csengetni 13,33 milliárd forintnak megfelelő összeget a 40 méter hosszú, 20 méter szárnyfesztávú, tűhegyes orrú gépért, amit belül az egyéni igények szerint rendeznek be, természetesen finom luxussal. (Érzékeltetésül: a nagyjából 30 ezer lakót számláló Szekszárd idei költségvetése bő 17,26 milliárd forint.) A fejlesztők úgy számolnak, hogy 2018-ban elkezdődhet a gyártása a jetnek, amihez mindenesetre még befektetőket keresnek.