Nem ablak: monitor lesz a szupergépen

szuperszonikus
PUBLIKÁLÁS: 2014. március 05. 21:00
A látszat csal: amik hatalmas ablaktábláknak tűnnek ezen a szuperszonikus kisgépen, azok hatamas monitorok. Igaz, a kép, amit mutatnak majd, megegyezik azzal, amit amúgy is látna az utas a repülő ablakából. Ami nem lesz ezen az ultramodern gépen.
Bors

Egy feltörekvő bostoni vállalkozás most fejleszti új, hangsebességnél is gyorsabb repülőgépét, amit gazdagoknak akarnak eladni. A Spike Aerospace S-512 úgy hasítana, hogy „megfelezné” a jelenlegi repülési időket. A London–New York távolságot például három óra alatt tenné meg, a London–Mumbai (India) etapot négy.

A 18 utas, aki felfér egy ilyen gépre, azonban nem tud majd kinézni az ablakon, ugyanis az nem lesz. Mindamellett nem mulasztanak el semmit abból, ami odakint „történik”: hatalmas, de lapos kijelzőket szerelnek be az utastérbe, és kamerákat kívülre, a gép testére, amik a képet közvetítik a monitorokra. Ha valaki szunyókálna egyet, lejjebb veszi a monitor fényerejét. Ha uncsi a kilátás, át lehet kapcsolni valami másra – az archívumból.

A Spike Aerospace az ablak elhagyását természetesen tervezési megfontolásokkal magyarázza: a szupergyors gép testének kialakításában csak problémákat és „felesleges kihívásokat” okoznának. Az ablakok plusz stabilizációt igényelnek, és emelik a gép tömegét is. Márpedig a tömeg az egyik legfontosabb szempont a gyorsaság növelésében. A ma már rendelkezésre álló mikrokamerák és vékony kijelzők révén nincs macera az ablakkal, súlyt takarítanak meg, és a sima külső felületnek kisebb a légellenállása is.

Így 1770 kilométeres óránkénti sebességet is el kell tudni érnie a gépnek, amit az Airbus és a Gulfstream volt munkatársai által gründolt cég rak össze. A pénzes emberek így kevesebb időt töltenek utazással, s többet látnak a világból. Átruccanhat a gazdag amerikai egy ebédre Párizsba, leugorhat egy hétvégére Új-Zélandra – érzékeltette az új életstílust a Bild.

Ehhez persze alapból ki kell csengetni 13,33 milliárd forintnak megfelelő összeget a 40 méter hosszú, 20 méter szárnyfesztávú, tűhegyes orrú gépért, amit belül az egyéni igények szerint rendeznek be, természetesen finom luxussal. (Érzékeltetésül: a nagyjából 30 ezer lakót számláló Szekszárd idei költségvetése bő 17,26 milliárd forint.) A fejlesztők úgy számolnak, hogy 2018-ban elkezdődhet a gyártása a jetnek, amihez mindenesetre még befektetőket keresnek. 

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.