Vajon melyik boltba kellemesebb betérni? Ahol az eladó unottan megkérdi, hogy mit kérünk, miközben látszik rajta, hogy piszkosul megzavartuk rejtvényfejtés vagy mobilozás közben, vagy ahol mosolyogva üdvözölnek, és felajánlják segítségüket a választásban? Ugye nem kérdés?
Nemrég világszerte 53 országban végeztek felmérést, többek között arról, hogy mennyire jellemző az eladókra a mosoly. Nos, a próbavásárlásokon kiderült, hogy mi magyarok ebben is a világátlag alatt teljesítünk. Az élen a lengyelek végeztek, mi holtversenyben Ciprussal a 27. helyre kerültünk.
– Hazánk 2008 óta vesz részt a felmérésben, ám valódi javulást még egyik évben sem sikerült elérnünk – mondta Mózes István, a magyarországi adatokat készítô ClientFirst Consulting Kft. ügyvezetője. – Társaságunk éves szinten több mint 15 ezer próbavásárlást végez országszerte.
Azt tapasztaljuk, hogy a nemzetközi hálózatoknál már elindult egy kedvező folyamat, és talán egyre több cégvezető törekszik arra, hogy eladóik mosollyal és néhány kedves szóval fogadják a betérő érdeklődőt. Egy-egy üzlet ajánlási indexe ugyanis nagymértékben attól függ, hogy miként bánnak a vásárlóval. Ez pedig erős összefüggésben van a profittal is – magyarázza Mózes István.
Vajon miért esik nehezükre a kereskedőknek a mosoly? Főleg ha az anyagiak is ezt diktálják. – Több oka is van mindennek – vélekedik Szlobodnyik Csaba klinikai szakpszichológus, aki szerint a mi kultúránkban nem elterjedt a mosolygás, ráadásul az ország általános hangulati állapota sem indokolja a jókedvet. Ez pedig a pult mögött sem változik meg.
– A másik, hogy nálunk az eladók egy része kényszerpályán mozgó munkaerő, aki nem tekinti hivatásának, amit csinál. A legtöbben havi fixért dolgoznak. Ez a pénz ráadásul nem túl sok, sőt érdekeltté sincsenek tévé a forgalom gyarapodásában, így csak ritkán mosolyognak – teszi hozzá a szakember.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.