4-es metró, te drága: 11 évet késett, de a miénk!

vonal
PUBLIKÁLÁS: 2014. március 18. 11:00
Finiséhez érkezett a 4-es metró beruházása, a jövő héten végre átadhatják. 2004-ben kezdték el építeni, holott korábban 2003-as átadásról ábrándoztunk. Végül 450 milliárdból készült el.
Hunyadi Áron

Európában az első, Magyarországon az utolsó – tartotta a pesti vicc a második világháború előtt utalva arra: a kontinensen elsőként, 1896-ban átadott földalattit évtizedekig nem követte új vonal Budapesten. Csak a hetvenes években adtak át újabb metrószakaszokat: a 2-es vonal (Örs vezér tere – Déli pályaudvar) 1972-ben készült el, a 3-as (Kőbánya-Kispest – Újpest-központ) utolsó szakasza azonban csak 1990-ben.

A 4-es vonalat is már a hetvenes években elkezdték tervezgetni, de csak 1996-ban húzták elő ismét a fiókból. Két évvel később meg is született a megállapodás a főváros és a kormány között, akkor Demszky Gábor főpolgármester 2003-as átadást vizionált. Az 1998-as választások után az első Orbán-kormány azonban leállíttatta a beruházást, a munkálatok 2004-ben indulhattak csak újra. Az átadás dátuma folyamatosan tolódott: 2004-ben még 2008-ról lehetett hallani, a mostani időpont 2012-re kristályosodott ki. Az eredetileg tervezett 130 milliárdos költségek mostanra 450 milliárdra nőttek. A hónap végén tíz megállót adnak át, jelenleg a tesztüzem zajlik.

Számokban

32 évig csak a tervasztalon létezett a 4-es metró
7,4 kilométer hosszú szakaszon fut majd az új vonal
16 alkalommal változott az átadás időpontja 1998 óta
4 kormány, 3 miniszterelnök és 2 főpolgármester volt a munkálatok kezdete óta
15 darab, 4 kocsiból álló szerelvény szállítja majd az utasokat

 

 

1. Kelenföld vasútállomás

A vonal budai végállomása. Három kijárat, kilenc felvonó és 27 mozgólépcső segíti az utasokat. A látszóbeton-felületek mellett a megszokott világítótestek, valamint reflektorok és tükrök adják meg a hangulatot.

 

2. Bikás park

A park sarkában lévő állomás tere a nagy méretű üveg-felülvilágítónak köszönhetően fényárban úszik: a természetes fény egészen a peronig jut. A falburkolatokat és az üvegszerkezetű füstterelő felületeket a parkra utaló növénymotívumok díszítik.

 

3. Újbuda-központ

A peron alig 13 méteres mélységben van, ahonnan négy mozgólépcső és két lift szállítja majd az utasokat. A látszóbeton- és fémfelületek mellett vízhatású üvegfelületek dominálnak. A peron végén található üzemi tereket különleges, úgynevezett rogyasztott üvegfal választja el az utasforgalmi tértől.

 

4. Móricz Zsigmond körtér

A vágánytér feletti válaszfalakat, a füstkötényfalakat színesre festett betonelemek teszik a vonal legszínesebb megállójává. Az aluljáróba a természetes fény az új villamosmegálló részét képező felülvilágítón keresztül jut le.

 

5. Szent Gellért tér

A negyvenméteres belső teret gerendaszerkezet tartja, a peronalagutak pedig a közeli Műegyetem épületei alá is benyúlnak. Látszóbeton, díszrozsda és a gerenda motívumainak visszaköszönése miatt is az egyik legszebb megálló. Nemzetközi építészeti díjra is jelölték.

 

6. Fővám tér

A 87 méter hosszú állomás 30 méter mélyen található peronszintjéről négy mozgólépcső indul egy közbenső szintre, majd tovább a gyalogos-aluljáróba, míg a másik kijáraton át lifttel érhető el a Corvinus Egyetem. Szintén jelölték nemzetközi építészeti díjra.

 

7. Kálvin tér

A peronszintről hat mozgólépcső és két lift vezet az aluljáróba. Egy hajlított üveglapokkal díszített lejtaknán keresztül négy mozgólépcső visz a 3-as vonal megállójához. Az aluljárószint üvegmozaik burkolata Kodály Zoltán Psalmus Hungaricus című művének egy részlete.

 

8. Rákóczi tér

Belső kialakítása egy teátrumra emlékeztet: a karzatokra II. Rákóczi Ferenc birtokainak nevét vésték. A falak burkolata piros-fehér-zöld. A peronszintről négy mozgólépcső és két lift vezet a galériaszintre, majd tovább a felszínre.

 

9. II. János Pál pápa tér

Vagyis a volt Köztársaság tér. A felülvilágítón keresztül itt is lejut majd a természetes fény az aluljárószintre. A megállót Jovánovics György térplasztikája díszíti.

 

10. Keleti pályaudvar

A vonal pesti végállomása. Egy új aluljárón keresztül juthatunk a 2-es vonalra. A megálló különlegessége a két oldalról döntött falszerkezet, illetve a falakat megtámasztó gerendaszerkezet. A tájékoztatást egy LED-fal fogja segíteni.

Jegyzeteink itt.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.