Napjainkban a legnagyobb figyelem az autóiparban a biztonságra és a környezetvédelemre irányul, így különösen fontos hír, hogy az amerikai törésteszteket végző szervezet katasztrofális eredményeket kapott a kisautóknál.
Az európai biztonsági teszteket gyakran bírálják, hogy a kísérletek túlzottan egysíkúak, a gyártók az autóikat a marketingben jól használható jobb eredmény elérése miatt kifejezetten ezekre fejlesztik, így nem csoda a rengeteg ötcsillagos ítélet az EuroNCAP kimutatásaiban.
Ezeknél a teszteknél az autók frontális törésénél félátfedést alkalmaznak, vagyis az autó orr-részének jelentős része vezeti el az ütközés során fellépő energiákat. Az amerikai szervezet most kísérletképpen egy különleges, mindössze negyedátfe-déses tesztet alkalmazott, amely egyesek szerint életszerűbb, hiszen így sérülnek autóink fának, oszlopnak ütközéskor.
Az eredmény tragikus. A kisautók már csak méreteikből adódóan sem képesek olyan biztonságot nyújtani, mint nagyobb társaik, ezzel mindenki tisztában van, de azért a normál törésteszteken rendre szépen teljesítenek. A negyedátfedésnél az ütközés jórészt elkerüli az autókra fejlesztett biztonsági zónákat, így a példák szerint gondtalanul mehet az utastérig a behatás.
A tesztelt 11 kisautóból mindössze egy nyújtott elfogadható eredményt, pedig a mezőnyben a piac kedvencei voltak, mint a Mazda 2, a Toyota Yaris, Fiat 500, vagy épp a Honda Jazz. A teszt győztesének a Chevrolet Spark bizonyult, az egyetlen modell, mely egyetlen vizsgálati szempontból sem kapott gyenge minősítést. A legtöbb negatív eredményt a Honda Fit (Európában Jazz) és a Fiat 500, és a Toyota Prius kapta.
A legnagyobb gondot a lábtér okozza, hiszen az összegyűrődő kocsiszekrény hét autónál is súlyos lábsérüléseket okozott, ennél a vizsgálati szempontnál egyedül a Spark teljesített jól, megelőzve a Ford Fiestát és a Yarist.