Akár kétezer forintot is megspórolhatna havonta egy átlagos autós Magyarországon, ha az üzemanyagárakban is megtörténne egy tízszázalékos rezsicsökkentés. Az ellenzék már felvetette az ötletet, a kormány azonban hallgat az ügyben.
Három-három forinttal emelkedett a múlt héten a benzin és a gázolaj ára. Az üzemanyagárak egyelőre elmaradnak a 2012-es csúcstól (a gázolaj literje 449, a benziné 454 forinton tetőzött), de az elmúlt hetekben folyamatosan növekvő tendenciát mutattak.
A kampány egyik fő témája egyértelműen a rezsicsökkentés, azaz a gáz- és áramár folyamatos csökkentése, amely a kormány számításai szerint több ezer forintos megtakarítást hoz a családoknak havonta. Igen ám, de felmerül a kérdés: miért nem csinálják meg ugyanezt a benzinnél is?
Az üzemanyagár több mint felét az adó teszi ki, ráadásul a legnagyobb ellátócég, a Mol ötödét az állam birtokolja, tehát akár hatással is lehetne az árakra. Egy tízszázalékos csökkentés literenként 40-42 forintot jelentene, azaz átlag havi egy tankolással körülbelül kétezer forintot spórolhatna meg egy hazai autós.
Hegedűs Miklós, a GKI Energiakutató Kft. ügyvezető igazgatója szerint az üzemanyagárak mostani emelkedése a forint romlásának köszönhető, egy jelentős csökkentés pedig óriási lyukat ütne a költségvetésben. – Ha a benzinárban lévő adókat csökkentik, 500-600 milliárdos hiány keletkezne a költségvetésben. Ezt is ki kéne fizetni valakinek, ezért nem lenne értelme – mondta a szakértő. Az adókkal tehát nem lehet nagyon trükközni, de a Mol nyeresége már más kérdés. (A gáz- és villanyárcsökkentésnél a szolgáltatók profitját kurtította a kormány.)
A kérdéssel megkerestük a Nemzetgazdasági Minisztériumot is, azonban több mint másfél hét után sem kaptunk választ többször is feltett kérdéseinkre. Szintén érdeklődtünk több fideszes országgyűlési képviselőnél, ám rendre elhárították megkeresésünket, maguk helyett a gazdasági tárcát ajánlva. A kérdés tehát egyelő-re megválaszolatlan.