Újra akcióba lendültek az autótolvajok. Néhány évnyi nyugalom után megint egyre több kocsinak vész nyoma Magyarországon. A régi, jól bevált trükkök ma is működnek, de már a XXI. századi technika is beköszön: a komputerizált kocsikat okostelefon segítségével fújják meg a profi tolvajok.
Míg 2010-re már sikerült hatezer alá „lenyomni” az ellopott autók számát, az elmúlt két és fél évben újra fellendült ez az iparág. – Vélhetően a 2008-ban kezdődő válság ostora most csapott le az autótulajdonosokra és várhatóan további növekedése várható – magyarázta a jelenséget a Borsnak Vezda László, a Nemzetközi Autóvadász Közhasznú Egyesület elnöke.
A rendőrséggel karöltve működő szervezet rendszeresen vadászik rendszámfelismerővel felszerelt autókkal az eltulajdonított kocsikra. – Ugyanakkor a legtöbb autót ma is alkatrésznek lopják, az eltűnt kocsik 70 százaléka darabokra bontva végzi. Több tucat, akár száznál is több illegális műhely működhet az országban, ahol a szerelők órák alatt elemeire bontják a járművet. Ezeket jellemzően fővárosi vagy Budapesthez közeli ipartelepek bérelt helyiségeiben, vagy családi házak hátsó udvarán alakítják ki, és szerviz- vagy autósbolt felirattal altatják el a hangos tevékenységre felfigyelő szomszédok gyanúját.
A drága kocsikat egyben adják el
A bontást azonban többnyire a kis- és középkategóriás járművek esetében alkalmazzák. – A nagy értékű kocsikat egyben, külföldön szokták értékesíteni a tolvajok. Nemrégiben egy romániai műhelyben több mint ötven Magyarországról megfújt drága autóra bukkantak a hatóságok – meséli az autóvadász. – Ezekbe már komoly védelmi eszközöket is telepítenek, de a tolvajok technikai fejlődése mindig előtte jár a védelemének.
A komputerizált autók világában elég hozzáférni a fedélzeti számítógép csatlakozójához, ha azt a bűnöző egy egyszerű mobiltelefonhoz csatlakoztatja, kikapcsolhatja a védelmi rendszert. Sőt egyes típusoknál akár a motort is beindíthatja vele. Ehhez elég letöltenie egy illegális mobiltelefonos alkalmazást, s akkor még minimális számítástechnikai képzettségre sincs szüksége – szögezi le Vezda László. Igaz, a vadászok is használják az új technikát, hiszen az autovadasz.eu mobilaplikációjával bárki bármikor bejelenthet lopást, vagy lekérdezhet egy-egy gyanús járművet.
A zárt Garázs sem probléma
– Ellophatatlan autó nem létezik. Egy lebukott autótolvaj azt mondta egyszer nekem, nincs annál jobb, mint ha a kocsit egy lezárt garázsból kell elvinni, mert az ajtó zárját egyszerű kinyitni, a garázsban pedig addig bíbelődik a biztonságtechnikai rendszerrel, amíg akar, hiszen nem fogják megzavarni. Ha pedig ez sem válik be, akkor még mindig marad az a megoldás, hogy betörnek a lakásba, begyűjtik a kulcsokat, vagy kódkártyákat. Nemrégiben úgy vittek el egy X6-os és egy 7-es szériájú BMW-t is egy családtól, hogy ők közben a hálószobában békésen aludtak – ecseteli a szakember.
Hajnali háromkor házhoz mennek
S hogy akkor mi véd a lopók ellen? – Az biztosnak látszik, hogy a térfigyelő kamerák eltántorítják a tolvajokat. A bekamerázottság arányáról híres V. és VI. kerületekben ma már szinte egyáltalán nem visznek el autókat. A törvény ereje viszont alig tartja vissza a bűnelkövetőket. Aki egyszer autót lopott, az – még ha lebukik is – ugyanezt folytatja majd szabadulása után is – szögezi le a szakember.
Ez persze nem csoda, hiszen ha nem próbálja értékesíteni, akkor mindössze jármű illegális elvétele lesz ellene a vád, de még ha meg is vádolják autólopással, felfüggesztett, legfeljebb fél év letöltendő börtön a rossz fiú büntetése. Ennél többet csak akkor kapnak, ha megáll az orgazdaság vádja, de 2–3 év után már akkor is újra parkolóban leshetnek zsákmány után. Ez ugyanis a leggyakoribb vadászterületük.
A tulajdonosok lakásai elő hajnali három körül tűnnek el leginkább a kocsik, de a tömegközlekedési csomópontok a 8-tól 16 óráig tartó munkaidőben csábítják a tolvajokat. Az autós ugyanis csak órákkal később tudja bejelenteni négykerekűje eltűnését, amikor az már réges rég apró alkatrészekben végezte.