Az idős sofőrök gyakoribb alkalmassági vizsgálatát szorgalmazzák a Bors által megkérdezett szakemberek. Az elmúlt napokban több balesetben volt főszereplő 65 év feletti autós.
Míg 16 év alatt nem engedi a jogszabály a jogosítványszerzést, az autóvezetésre feljogosító licenc kiállításának felső korhatára nincs. Holott a lassuló reflexek veszélyesek.
– Az emberi életkor kitolódásával egyre idősebbek autóznak, a statisztikák viszont azt mutatják, hogy a tompuló reflexek hasonló baleseti kockázatot jelentenek, mint a fiatalok tapasztalatlansága – fejtegette lapunknak dr. Holló Péter, a Közlekedéstudományi Intézet kutatója.
– Ugyanakkor minden ember más és más, nem lehet valakit pusztán a kora miatt eltiltani a vezetéstől. Egy nemrégiben Ausztriában tartott konferencia témája az volt, hogyan lehet elősegíteni az idősek biztonságosabb közlekedését. A jobban észrevehető táblák, a járművek nagyobb kijelzői is ezt szolgálják, de végső soron az autókba ülők belátására lehet csak bízni, mikor ismerik fel alkalmatlanságukat – magyarázza a szakember.
Pausz Ferenc közlekedési szakértő szerint viszont azt már felül lehetne vizsgálni, hogy egy 65 évnél idősebb autós három, de még a 70 évnél éltesebb is két évre kapja a jogsit.
– A jogalkotónak meg kellene gondolnia ennél rövidebb, egy- vagy akár félesztendős orvosi engedélyek kibocsátását – javasolja Pausz. – Ebben a korban egy-két hónap alatt is változhat annyira egy autós fizikai állapota, hogy alkalmatlanná váljon egy gyorsan közlekedő jármű irányítására. Azon viszont biztosan változtatni illene, hogy a jelenlegi jogszabályok szerint a KRESZ-vizsga letételéhez kötött segédmotor-vezetési jogosultságot az sem veszíti el, akinek más kategóriára szóló engedélyét már nem hosszabbítja meg az orvos, de a számára kiállított okmány még érvényben marad. Vagyis: az illető orvosilag már nem alkalmas autózásra, de a törvény szerint még bátran robogózhat – szögezi le a szakember.
– Ha az orvos lelkiismeretes, most is megteheti, hogy csupán egy évre ad jogosítványt, ha azt látja, hogy romlanak a képességek – magyarázza dr. Bense Tamás családorvos. – De még ilyen esetekben is a páciens környezetének, rokonainak, s leginkább magának a vezetőnek a belátására lehet csak támaszkodni. Nincs ugyanis az a gyakori vizsgálat, amivel időben ki lehetne szűrni egy esetleges lábon kihordott agyvérzést követő reakciólassulást vagy a cukorbetegség miatt gyorsan romló látást.
A szakember is a „több szem többet lát” elvben érzi a megoldás kulcsát.
– Ma egy jogosítvány meghosszabbításához elég egy szemvizsgálaton, vérnyomásmérésen és vizeletvizsgálaton átesni, s még az sem biztos, hogy ha ezek megvoltak, az arra jogosult orvos nem üti rá túl könnyen a pecsétjét az illető kérelmére. Bár a PÁV (pályaalkalmassági vizsgálat) sem tökéletes, ott legalább már kifejezetten a vezetési képességet ellenőrzik – fejtegeti Kovács Attila biztonságtechikai mérnök, a Full Driving vezetéstechnikai centrum alapítója.
– Egy ereje teljében lévő, kipihent, józan autós reakcióideje 0,7–1 másodperc között van. Lehet, hogy ezt az időt egy öreg sofőr azért nem tudja teljesíteni, mert az agya lassabban reagál, de lehet, hogy mondjuk a reumás fájdalom miatt nem képes végrehajtani egy elkerülő manővert. Ha a rozsdásodó szervezetű autósokat vezetéstechnikai tesztekre is köteleznék, akkor a reakcióidő is mérhető lenne – veti fel a tréner, aki hozzáteszi: a lassulást sokszor maguk az idős sofőrök is észlelik, s ilyenkor lassabban kezdenek autózni.
De mivel a forgalom többi résztvevője nagyobb tempóhoz szokott, a túl komótos közlekedés ugyanolyan halálos lehet, mint a gyorshajtás.
Tíz nap alatt három eset
Augusztus 31.: Nem tudott bevenni egy kanyart, és egy vendéglő teraszába csapódott Lábatlanban egy 83 éves sofőr. A hatéves Dominikát mentőhelikopter vitte kórházba.
Szeptember 7.: Egy 70 éves férfi kocsijával a győri női kosarasokat szállító buszba csapódott. Ketten meghaltak, az egyik játékosnak amputálni kellett a lábfejét, 15-en megsérültek.
Szeptember 7.: Autóbalesetet szenvedett Pilisvörösvárnál Buzánszky Jenő, a nemzet sportolója. A legendás Aranycsapat 88 éves jobbhátvédje egy álló teherautónak ment neki.
Öreg „pilóta” másképp hibázik
Az évente bekövetkező 15 ezer személyi sérüléses közúti közlekedési baleset mintegy tíz százalékában okozzák 65 év feletti autósok a bajt. Ennél valamivel kevesebb, 8 százalék a 17–20 év közötti autósok balesetokozási aránya.
Míg a fiatalok jellemzően (mintegy 40 százalékban) a sebesség rossz megválasztása miatt kerülnek bajba, az időseknél a tájékozódási és helyzetfelismerési képesség romlása a gond. Ők ugyanis jellemzően az elsőbbség meg nem adásával, a kanyarodás, irányváltoztatás, haladás szabályainak be nem tartásával okoznak baleseteket.