Lehet, hogy a jövőben nem kell reklámot néznünk

Apple
PUBLIKÁLÁS: 2013. július 22. 12:00
A tévénézők világszerte köpködnek a reklámokra, a szakember szerint viszont hiányolnák a kéretlen hirdetéseket, ha átugorhatók lennének a műsorban. Márpedig az Apple ezzel kecsegteti a világ képernyőfüggőit.
mkr, Hu-Zo

A XXI. századi televíziózás rákfenéje lett, hogy a kereskedelmi csatornák – bár a szabályzókban megengedett – a nézők türelmét a végletekig megterhelô gyakorisággal szakítják meg műsoraikat, hogy helyet adjanak az őket eltartó hirdetők termékmegjelenítéseinek.

A reklámok utálata szinte világméretű jelenség lett, de most úgy tűnik, technikai ­le­hetőség nyílik a kiiktatásukra. Az Apple-től kiszivárgott hírek szerint a számítástechnikai gigacég olyan televíziókészülék fejlesztésén dolgozik, amelyen egy gombnyomásra átugorhatók lennének a reklámblokkok, s így a műsort megszakítás nélkül lehetne élvezni.

– Azt azért nehéz elképzelni, hogy a tévétársaságok tétlenül nézzék, amint tönkreteszik fő bevételi forrásaikat – szögezte le kérdésünkre válaszolva Tímár Szabolcs, médiával foglalkozó gazdasági szakember. Az Apple ugyanakkor azt ígéri, hogy a hirdetők költségeit megtérítené, ám ez hatalmas összeg, hiszen a világon csak idén mintegy 486 milliárd dollárt, vagyis 112 000 milliárd forintot jelent.

– Ennek megtérüléséhez óriási bevételt kellene elkönyvelnie az Apple-nek az új szolgáltatásból – számolgatott a Gazdaságkutató Intézet szakembere. Ez viszont megkérdőjelezi, hogy megfizethető áron tud­ja-e kínálni a prémiumszolgáltatást az informatikai óriás. Ugyanakkor más gazdasági megoldást is találhatnak erre, ha nagyon akarnak.

– A tévéműsor, mint tartalom, a csatorna tulajdona, de ha a csatornán szereplő filmek forgalmazóival állapodnak meg, akkor a sa­ját készítésű műsorokon kívül mindent leadhatnak reklámok nélkül, nem károsítják meg a tévétársaságokat, vagyis nem kell nekik fizetni emiatt. Egy ilyen megoldás azonban képes lenne egy csapásra romba dön­teni a teljes hirdetési szektort, és tönkretenni a saját műsorokat alig készítô kereskedel­mi tévétársaságokat – magyarázta Tímár Szabolcs.

– Egymásnak ellentmon­dó kutatások készültek arról, hogy az emberekre tudatosan vagy tudat alatt hatnak a reklámok. A mérleg nyelve most arra billen, hogy főként direktben ragad meg a hirdetés információja az emberi tudatban. S bár lehet utálni a műfajt, ha kiiktatják, biztosan sokaknak hiányozik majd – állítja Szlobodnyik Csaba klinikai szakpszichológus.

– Amit az ember tudata befogad, az megmarad. A reklámok egyébként jól is jönnek a tévénézőnek: amíg vetítik, van idô egy mosdólátogatásra, egy pohár víz megivására vagy kimenni harapni­valóért. Ráadásul a magyarok nem szívesen fizetnek többet semmiért, és ebbe még az imádott televíziónézés is beletartozik. Ha jóval drágább a megszokottnál, akkor csak nehezen terjedhetne el egy ilyen rendszer. Nálunk az is nézi, aki utálja, ezért túl sokat senki sem akar majd fizetni érte – véli a pszichológus.

A reklámok iránti gyűlölet a kéretlenségből és a túlzott gyakoriságból fakad. – A tévéző nem kér a reklám információtartalmából, de megkapja, ezért nem szereti, ami viszont a reklámozónak mindegy. Ha elültette a termék emlékét a fogyasztó fejében, az az áruházban nem az utált reklámra emlékszik majd, csak a termék nevére, és elfogja a kíváncsiság – magyarázza a tudat megerőszakolásának folyamatát a lélekgyógyász. 
 

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.