Aktuális

Lehet, hogy a jövőben nem kell reklámot néznünk

mkr, Hu-Zo

Létrehozva: 2013.07.22.

A tévénézők világszerte köpködnek a reklámokra, a szakember szerint viszont hiányolnák a kéretlen hirdetéseket, ha átugorhatók lennének a műsorban. Márpedig az Apple ezzel kecsegteti a világ képernyőfüggőit.

A XXI. századi televíziózás rákfenéje lett, hogy a kereskedelmi csatornák – bár a szabályzókban megengedett – a nézők türelmét a végletekig megterhelô gyakorisággal szakítják meg műsoraikat, hogy helyet adjanak az őket eltartó hirdetők termékmegjelenítéseinek.

A reklámok utálata szinte világméretű jelenség lett, de most úgy tűnik, technikai ­le­hetőség nyílik a kiiktatásukra. Az Apple-től kiszivárgott hírek szerint a számítástechnikai gigacég olyan televíziókészülék fejlesztésén dolgozik, amelyen egy gombnyomásra átugorhatók lennének a reklámblokkok, s így a műsort megszakítás nélkül lehetne élvezni.

– Azt azért nehéz elképzelni, hogy a tévétársaságok tétlenül nézzék, amint tönkreteszik fő bevételi forrásaikat – szögezte le kérdésünkre válaszolva Tímár Szabolcs, médiával foglalkozó gazdasági szakember. Az Apple ugyanakkor azt ígéri, hogy a hirdetők költségeit megtérítené, ám ez hatalmas összeg, hiszen a világon csak idén mintegy 486 milliárd dollárt, vagyis 112 000 milliárd forintot jelent.

– Ennek megtérüléséhez óriási bevételt kellene elkönyvelnie az Apple-nek az új szolgáltatásból – számolgatott a Gazdaságkutató Intézet szakembere. Ez viszont megkérdőjelezi, hogy megfizethető áron tud­ja-e kínálni a prémiumszolgáltatást az informatikai óriás. Ugyanakkor más gazdasági megoldást is találhatnak erre, ha nagyon akarnak.

– A tévéműsor, mint tartalom, a csatorna tulajdona, de ha a csatornán szereplő filmek forgalmazóival állapodnak meg, akkor a sa­ját készítésű műsorokon kívül mindent leadhatnak reklámok nélkül, nem károsítják meg a tévétársaságokat, vagyis nem kell nekik fizetni emiatt. Egy ilyen megoldás azonban képes lenne egy csapásra romba dön­teni a teljes hirdetési szektort, és tönkretenni a saját műsorokat alig készítô kereskedel­mi tévétársaságokat – magyarázta Tímár Szabolcs.

– Egymásnak ellentmon­dó kutatások készültek arról, hogy az emberekre tudatosan vagy tudat alatt hatnak a reklámok. A mérleg nyelve most arra billen, hogy főként direktben ragad meg a hirdetés információja az emberi tudatban. S bár lehet utálni a műfajt, ha kiiktatják, biztosan sokaknak hiányozik majd – állítja Szlobodnyik Csaba klinikai szakpszichológus.

– Amit az ember tudata befogad, az megmarad. A reklámok egyébként jól is jönnek a tévénézőnek: amíg vetítik, van idô egy mosdólátogatásra, egy pohár víz megivására vagy kimenni harapni­valóért. Ráadásul a magyarok nem szívesen fizetnek többet semmiért, és ebbe még az imádott televíziónézés is beletartozik. Ha jóval drágább a megszokottnál, akkor csak nehezen terjedhetne el egy ilyen rendszer. Nálunk az is nézi, aki utálja, ezért túl sokat senki sem akar majd fizetni érte – véli a pszichológus.

A reklámok iránti gyűlölet a kéretlenségből és a túlzott gyakoriságból fakad. – A tévéző nem kér a reklám információtartalmából, de megkapja, ezért nem szereti, ami viszont a reklámozónak mindegy. Ha elültette a termék emlékét a fogyasztó fejében, az az áruházban nem az utált reklámra emlékszik majd, csak a termék nevére, és elfogja a kíváncsiság – magyarázza a tudat megerőszakolásának folyamatát a lélekgyógyász. 
 

Még egy kis fűszer jöhet? Iratkozzon fel a Bors-hírlevélre!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek