Az utóbbi években számos hír felröppent már arról, hogy a NASA 2030 tájára tervezi időzíteni az első emberes Mars-expedíciót. A nagy vállalkozásnak rengeteg hátulütője van, így például a hosszú utazás, a vörös bolygót érő napkitörések, az életkörülmények megteremtése, valamint a földinél 60 százalékkal kisebb gravitáció.
A legnagyobb fejtörést azonban az okozza, hogy a leszállás után nem lenne elegendő energia az űrhajó ismételt kilövésére, azaz hazaindítására. Így aztán mindeddig úgy gondolták, hogy nincs visszaút a planétáról, vagyis az első marsi telepesek nemcsak élni, kutatni – meghalni is odamennek.
A BBC beszámolója szerint az Imperial College szakemberei egyrészt mesterséges gravitációt hoznának létre, másrészt egy minden eddiginél hatékonyabb hőpajzs védené az odaérkező-ket a káros napsugárzástól, harmadrészt pedig a Marson található jégfoltokból energiát, hajtógázt lennének képesek előállítani. – Három embert képesek lehetünk odaszállítani úgy, hogy miután elvégezték a feladatukat, visszatérjenek – mondta dr. Tim Pike, a tudóscsapat vezetője.
A mostani számítások szerint a legrövidebb lehetséges menetidő kilenc hónap. Miközben a leszállóegység megkezdi a leereszkedést a Marsra, a szállítójármű továbbhalad a maga útján a bolygó körül. Ahogyan az a grafikánkon is látható, a vörös bolygóra leereszkedő kis kapszula később képes lesz onnan felemelkedni, hogy ismét csatlakozzon a hordozó járműre, amely visszahozza majd a legénységet a Földre.
Természetesen mindez egyelőre csak elmélet, és az orvosok változatlanul kutatják: a marsi körülmények között mennyi időt tud úgy eltölteni az ember, hogy – például a csontozatában – ne következzen be visszafordíthatatlan változás. Ki kell dolgozni a vészforgatókönyveket is, nem beszélve az emberi, lelki tényezőkről – amelyek talán nem is modellezhetők.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.