A nagyvárosok autók által okozott környezetszennyezését mindenki ismeri. Számos akció és tervezet létezik ennek visszaszorítására, a tömegközlekedési eszközök használatától a bérelhető kerékpárokig, de sokak számára ez nem segítség. Párizsban egy új rendszer működik, az „autolib”.
A Párizsi Autószalon egyik sarkában volt kiállítva egy aprócska elektromos autó, de igazán kevesen vették komolyan. Igaz, hogy karosszériáját a neves formatervező Pininfarina ihlette, mégis játékszernek tűnt az autócsodák árnyékában. Pedig egy nagyon komoly terv hírnöke volt az autolib kisautója.
Sokéves tervezés és fejlesztés eredményeként indulhatott meg a rendszer 2012-ben, amikor is az első 250 elektromos autót üzembe helyezték. Az autolib könnyen, gyorsan bérelhető kocsikat kínál, melyeket Párizsban és külvárosaiban kiépített állomásokon vehetnek át az előfizetéssel rendelkezők. Immáron közel kétezer autó szalad a párizsi utakon.
Az előfizetői mágneskártyával nyílik az autó, és miután a használó lecsatolta a töltőállomásról, már viheti is a járgányt. Ha csak a szomszéd kerületbe szeretne átmenni, az sem gond, egy ottani állomáson lerakja az autót, csatlakoztatja a töltőre, és mehet intézni az ügyeit. Persze hosszabb utakra is alkalmas a kisautó, hiszen végsebessége eléri a százas értéket, és a tapasztalatok szerint a hatótávolság minden időjárási körülmény közepette is legalább 250 kilométer.
Az autó használatáért az átalánydíjon felül időarányosan kell fizetni, vagyis nem a megtett kilométer, hanem az autóban töltött idő jelenti az elszámolás alapját. Az előfizetői költségek sem magasak, hiszen egy nap esetén tíz eurót (kb. 3000 Ft) kell fizetni, de az egész éves előfizetés ára is nagyjából negyvenezer forint átszámolva, amiért a nap 24 órájában egész évben valahol rendelkezésre áll egy autó a felhasználó számára.
Az egynapos bérlés esetén óránként 14 eurót (4200 Ft), míg éves bérletnél óránként 10 eurót (3000 Ft) számolnak fel. Ez, figyelembe véve a helyi közlekedési tarifákat, parkolási díjakat, vagy épp taxiköltségeket, kifejezetten olcsónak mondható. Így akár néhány napra a francia fővárosba érkező turisták számára is ideális megoldás az autó.
Bárki tölthet
A száz százalékban elektromos árammal, zajtalanul működő autók még a mostani felfutó időszakban is évente már több mint hétmillió kilométert tettek meg, ezzel közel 900 ezer kiló szén-dioxid kibocsátását váltottak ki. Az eddig regisztrált 37 ezer felhasználó – akik közül 13 ezer éves előfizetéssel rendelkezik – több mint félmillió alkalommal bérelt autolibet.
Az autolib töltőállomásait más elektroautósok is használhatják, de még a motorosok számára is biztosítanak töltési lehetőséget. Ezzel tovább segítik a környezettudatos közlekedést a francia fővárosban.