Aktuális

Saját életüket teszik tönkre a panaszkodók

S. D., Hu-Zo

Létrehozva: 2013.05.06.

Krónikus jajgatók – ők azok, akik akkor is panaszkodnak, amikor tulajdonképpen minden rendben van az életükben. Persze dehogy ismerik ezt be! Pedig jobban tennék, ha kevesebbet nyafognának, mert rámehet az egészségük.

Már korántsem vagyunk annyira borúlátóak a jövőt illetően, mint egy évvel korábban – adtuk hírül nemrég. Most kiderült: panaszkodásban viszont még mindig előkelő helyen állunk. Vannak emberek, akik mindenért nyafognak.

– Egyik ügyfelünk azzal keresett meg minket, hogy a szerelők, akik a tartozása miatt kikapcsolták a szolgáltatást, annyira megijesztették a kutyáját, hogy szegény állat depressziós lett, ezért állatpszichológushoz kell hordania – idézte fel az egyik furcsa esetüket Száraz Gábor, a TIGÁZ szóvivője. Az elégedetlen kuncsaft a cégtől követelte, hogy kártérítésként fizesse meg a pszichológus költségét.

Dr. Boross Norbert, az ELMŰ sajtófőnöke szerint másként reagálnak a különböző helyzetekre a fővárosban, és másként a vidéken élők. Ha például elmegy az áram, a kis településeken két óra is beletelik, mire megérkeznek az első bejelentések. Budapesten 2-3 percen belül százával telefonálnak.

– Ilyenkor persze jogos a hívás, de volt néhány meglepő esetünk is, aminek hallatán kikerekedett kollégáim szeme – mesélte a szóvivő. – Egy idősebb férfi azért tett panaszt, mert az utcájukban kicserélték a közvilágítást, és az utcáról beszűrődő nagyobb fény miatt szexuális problémái adódtak. Azt szerette volna, hogy a potencianövelő gyógyszerének a felét mi fizessük. Többször is támadtak bennünket, mert az áramszünet miatt lemaradtak a kedvenc tévéműsorukról. Így volt már arra is példa, hogy az adott műsorrészt videokazettán utólag megküldtük mérges ügyfelünknek.

Évente 142 millió utas veszi igénybe a MÁV szolgáltatását, a belföldi és a nemzetközi vonatokat is beleértve. Nem csoda, ha ennyi utazás közül némelyik kifogásolható, de a MÁV-nak is van rekordere. – Ügyfélszolgálatunkhoz évente 30 ezer megkeresés érkezik. Ezek egy része panasz, a többi ilyen-olyan kérelem, javaslat vagy köszönőlevél – válaszolták a MÁV Zrt. kommunikációs igazgatóságán.

– A 30 ezer megkeresés megközelítőleg 25-28 ezer utastól származik. Előfordul, hogy egy utas egy témában 20-30 levelet is elküld. Harminc-negyven rendszeresen visszatérő panaszosunk van. A rekordtartónk háromszáz levelet írt 2007 óta.

Akár irigyelhetnénk is a notórius panaszkodókat a sok szabadidejükért, de a szakemberek szerint inkább sajnálatra szorulnak. – Az állandó panaszkodó rátelepszik a környezetére, és energiát von el tőle. Egy munkahelyen visszahúzza a többieket, egy házasságban megkeseríti a másik fél életét, s az egész kapcsolatot tönkre teheti. Ezért a krónikus jajgatókat egy idő után szándékosan el fogja hanyagolni a környezete – vélekedik dr. Bense Tamás háziorvos.

– Arról nem is beszélve, hogy káros lehet az egészségre. Tapasztalatból mondom, hogy a panaszkodókat sokkal nehezebb kezelni, több türelmet igényelnek, lassabban gyógyulnak. Vannak olyan természetű személyek, akik a legapróbb dolgaikat is Krisztus keresztjének tekintik. A panaszkodó néha maga produkál tüneteket: addig gyötrődik a betegsége és a rossz sorsa miatt, hogy a végén valóban tönkremegy az egészsége és szerencsétlenné válik.

A háziorvos szerint sokkal könnyebb a napos oldalon sétálva élni: mindenben meglátni a jót, és legalább nem felnagyítani a rosszat. Így nem maradunk egyedül, amikor tényleg nagy a baj. 

Aki rosszra koncentrál, rosszul jár

Gazdag Enikő pszichológus a munkája során gyakran találkozik krónikus panaszkodókkal.

– Ha valaki csak a negatív dolgokat veszi észre, és csak a rosszra koncentrál, akkor másképp nem is történhet körülötte semmi, csakis rosszul. Ezeket a mintákat általában gyermekkorunkból, a családból hozzuk magunkkal – fejtette ki Gazdag Enikő.

– Ebbe azonban nem kell beletörődni, lehet rajta változtatni. Ha valaki felnőttként felismeri, hogy igenis hajlamos állandóan panaszkodni, akkor már megtett egy lépést afelé, hogy ezt a rossz szokását megváltoztassa – húzta alá a szakember.

A britek a legkekecebbek

Egy 2011-es felmérés szerint a briteké a legpanaszosabb nemzet, a vásárlási szokásokat alapul véve. 96 százalékuk teszi szóvá a nem megfelelő kiszolgálást, ami 29 százalékkal magasabb az európai átlagnál. A britektől csak egy kicsivel kevésbé kekeckedők az olaszok, ahol az eredmény 95 százalék, majd a németek jönnek a sorban: 91 százalékuk nem megy el szó nélkül az őt ért sérelem mellett. 

Még egy kis fűszer jöhet? Iratkozzon fel a Bors-hírlevélre!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek