Mióta az új autók eladása drasztikusan visszaesett, szép lassan felkúszott a most futó kocsik átlagéletkora: jelenleg közelít a 12 évhez. E folyamatnak ugyanakkor előnye is van: kellő körültekintéssel kedvező áron kaphatunk kis pénzből fenntartható verdát.
A hazai használtautó-piacon az 500 ezer és 1,5 millió forint közötti árú járművek a legkelendőbbek, tény ugyanakkor az is, hogy a forgalom évek óta lejtmenetben van. Tavaly kilencszázalékos csökkenést mértek – tájékoztatta a Borsot a PBA Biztosítási Alkusz.
Tény ugyanakkor – tudtuk meg –, hogy a tulajdonosok mind kevesebb pénzt fordítanak karbantartásra, ezért az autók műszaki állapota folyamatosan romlik, s ez év végére a járművek átlagéletkora eléri a 13 évet. Ha azonban alaposan körülnéz, akkor egy megkímélt, jó állapotban lévő, középkategóriás autót 900 ezer-1 millió forint körüli áron találhat, s ennek biztosítása sem sodorja anyagi csődbe: havi 3-4 ezer forintért már köthet teljes körű cascót, ami a kötelező biztosítással együtt így havi ötezer forintot tesz ki.
Mindez annak köszönhető, hogy az elmúlt esztendőben jelentősen csökkentették díjaikat a biztosítók, ráadásul több cég kínál kimondottan nyolc évnél öregebb autókra köthető cascót.
Lássuk pontokba szedve, mi az, amire feltétlenül tanácsos figyelnie használtautó-vásárlásnál
- Derítsük ki az autó múltját! Ennek egyik eszköze lehet a szervizfüzet ellenőrzése, de mivel előfordulhat, hogy azt meghamisítják, inkább keressünk fel egy márkaszervizt, ahol az állapotfelmérés részeként lekérhetjük az autó hazai, illetve nemzetközi szervizmúltját is.
- Az autón kívülről befelé haladva elsőként a külső sérüléseket, karcolásokat, illetve az elemek összeillesztését vegyük szemügyre. Egy festékvastagság-mérő segíthet kideríteni, mely karosszériaelemeket fényezték újra.
- Ránézésre is látható, hogy mennyire kopottak a gumiabroncsok, míg a fékek a keréktárcsán keresztül tapinthatók. A barázdált féktárcsa kopott rendszerre utal, amelynek megjavíttatása az egyik legdrágább munka.
- Nézzük át alaposan a szélvédő esetleges hibáit, s vizsgáljuk meg a fényszórót, a hátsó lámpát, valamint az irányjelzőket is! A kopott, lemattult fényszóró cserére szorulhat, ami százezres nagyságrendű összeg is lehet.
- Ellenőrizze az utasteret! Nézze meg, mennyire kopott a kormány, a váltókar, illetve a pedálok. Az ülések kárpitozásán, kifejezetten a vezetőülésen látszik, ha sokat használták az járgányt. Miután az elektronikus kilométerórákat is visszaállítják sajnos igen gyakran, az ott feltüntetett adatokat kezeljük úgy, hogy minimum annyi van az autóban.