Még nem tudják kihasználni a pártok a reklámtárgyakban rejlő lehetőségeket, de ez lehet, hogy változni fog. A Fidesz és az MSZP gőzerővel készül a kampányra, pártplüssmacik feszülnek egymásnak.
Külföldön már évtizedek óta komplett iparág fejlődött ki a politikusok arcképével, nevével díszített reklámtárgyak árusítására.
Már a 80-as években lehetett kapni például Margaret Thatcheres diótörőt. Igazi aranybányává azonban Barack Obama tette a bizniszt, az amerikai elnök jellegzetes arcával tonnaszám lehet eladni bögréket, fogkeféket, pólókat, tangákat, boxeralsókat, szobrokat, óvszereket, kitűzőket és baseballsapkákat.
Itthon azonban eddig nem igazán terjedt el ez a fajta kampánytechnika. Egyelőre csak a Fidesz az, amelyiknek honlapján webshopot találni. (Ők egyébként nem válaszoltak kérdéseinkre.)
Itt lehet vásárolni pártlogós bortartót, órát, hátizsákot, kulcstartót, tollat, pólót, sapkát és széldzsekit is néhány száz vagy pár ezer forintért. Legmókásabb a 35 centis, Fidesz-trikós plüssmackó 1600 forintért.
A többi párt még csak gondolkozik a boltindításon. Az MSZP-nél már indítottak webshopot, de egyelőre csak a belső szervezetek tudnak rendelni.
– Az MSZP most ment át egy brandváltáson, megújult a logónk is. Ehhez kapcsolódóan indult webshopunk, ahol a párt reklámtermékeit lehet megvenni. Ez a nyilvánosság számára a kampányidőszak alatt válik elérhetővé. Egyébként a reklámtermékek inkább az arculat miatt számítanak, tényleges bevétel belőlük éves szinten maximum tízmillió forint – mondta lapunknak Baja Ferenc, az MSZP országgyűlési képviselője.
A szocik boltjában a szokásos termékeken kívül jojót, elsősegélycsomagot, jégkaparót és MSZP-s hipszter szemüveget is lehet venni. Utóbbi például csak 533 forintba kerül. Itt is kapható egyébként plüssmaci.
– Ezen év második felére tervezzük a jobbikos emblémával ellátott ajándéktárgyak nagy mennyiségű gyártását, s ehhez internetes webshop beindítását. Jelenleg kis mennyiségben gyártatunk és árusítunk a párt tagjainak, pártoló tagjainak jobbikos pólókat és bögréket a Jobbik egyik budapesti irodájában – tudtuk meg Szabó Gábortól, a Jobbik pártigazgatójától.
Az LMP boltot még nem tervez, bár vannak pártlogós termékeik, ezekkel inkább jótékonykodnak.
– Az LMP-nek nincs pártlogós termékeket árusító bolt-ja. LMP-s pólókat, sapkákat, kitűzőket lehet vásárolni a kongresszuson, de ezek bevételét valamely rászoruló település kapja – válaszolt érdeklődésünkre Keresztes László Lóránt pártigazgató.
Gyurcsány Ferenc már miniszterelnökként nyitott a nyugati típusú reklámok felé, így nem csoda, hogy a Demokratikus Koalíciónál is megjelentek a reklámtermékek. – Főként a Facebookon népszerűsítjük termékeinket, illetve a tagoknak közvetlenül értékesítünk, de a lakossági fórumokon is árulunk. Kapható póló, esernyő, toll, kitűző, hűtőmágnes, sapka, bögre, karkötő, de a legkeresettebb termékek a könyvek.
A boltot egy párt tulajdonában lévő kft. üzemelteti, tavaly óta nagyságrendileg kétmillió forint bevétele származott ebből – tudtuk meg Wirsching Viktóriától, a Demokratikus Koalíció szóvivőjétől.
A magyarok prűdebbek?
– Az Egyesült Államokban ez a kampánypénzek megkeresésének legális változata, vagyis ezekből finanszírozzák a választások költségeinek egy részét – mondta lapunknak Kiszelly Zoltán.
– Itthon ez egyelőre nem valósult meg. Nagyon sokban különbözik a politikai kultúra. Magyarországon ha valaki kimenne az utcára pártlogós pólóban egy hétfő délelőtt, akkor rögtön magára vonná a másik tábor dühét. Ennek, a táborok közötti feszült helyzetnek kell enyhülnie, hogy nagyobb piaca legyen a párttermékeknek. Nálunk a politika sokkal prűdebb, hogy például miniszterelnökös boxeralsók vagy óvszerek megjelenjenek - tette hozzá a politológus.