A kék sarokban az ellenőrök, a piros sarokban az utasok: megnyerheti-e valaha valaki az évtizedes csatát? Budapesten utasra, Szegeden ellenőrre támadtak. A szembenálló felek szerint soha nem lesz béke.
Fogukat fenik az ellenőrök, lábukat edzik a bliccelő utasok – úgy látszik, soha nem ér véget a több évtizede dúló állóháború utas és ellenőr között a tömegközlekedési járatokon. Az utasok szerint ennek az az oka, hogy sok az agresszív jegyellenőr. A kallerek viszont azt mondják, rengeteg a bliccelő, akik agresszívek.
Legutóbb tegnap támadtak ellenőrre: Szegeden egy 21 éves férfi a villamoson a barátja bérletét mutatta föl a közegnek. Mikor az ellenőr elkezdte kitölteni a büntetést, a fiatal azonnal fellökte, majd elszökött – pechére később elfogták. Kedden Budapesten, a Batthyány térnél egy férfira támadtak ismeretlenek: az első hírek arról szóltak, hogy a HÉV biztonsági emberei voltak, akik előtte az utast felkísérték a mozgólépcső tetejére, ahol már nem látják őket a kamerák.
– Az említett esetben egyetlen BKK-alkalmazott sem volt érintett, sem jegyellenőr, sem beléptetést végző biztonsági őr – szögezték le megkeresésünkre a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Sajtókommunikációs Irodáján tegnap, hozzátéve: ezért nem adnak engedélyt lapunknak interjúkészítésre egy jegyellenőrrel sem, akivel általánosságban szerettünk volna beszélni az utas–ellenőr viszály múltjáról és kilátásairól. Ugyanakkor a Bors megszólaltatott egy ellenőrt, de arcát és nevét nem hozzuk nyilvánosságra.
– Kibékíthetetlen az ellentét – jelentette ki a karszalagos. – Nekem jogom és feladatom elkérni a jegyét, bérletét még attól is, aki úgy gondolja, hogy a tömegközlekedés ingyenes szolgáltatás. Emiatt verekedésben is volt részem – mesélte a kékruhás, akinek becslése szerint egy nyolcórás műszak alatt akár harmincöt zűrös esetbe is belekeveredhet.
– Volt olyan, hogy valaki az ablakon mászott ki előlem, és én húztam vissza, nehogy összetörje magát. Pedig kedves voltam, amikor elkértem a jegyét. Igyekszem leszállítással megoldani az ilyen eseteket. Ha ez nem sikerül, akkor kérek igazolványt, és ha nem adja oda, akkor rendőri intézkedést – folytatta a hivatásos jegyellenőr.
Tény: a legtöbb konfliktus utas és ellenőr között általában a potyázásból indul ki. De azt a BKK is elismerte, hogy voltak már ezzel ellentétes eseteik. Tavaly októberben a BKK egyik ellenőre egy fiatal nőt bántalmazott a KÖKI Terminálnál, amit az egyik utas a telefonjával rögzített, majd a felvételt eljuttatta a televízióknak.
– A BKK egyetlen olyan jegyellenőrt sem véd meg, aki az utasokkal szemben erőszakosan lép fel, de azt sem engedhetjük, hogy az ellenőreink fellépése és a jegyvásárlás alól kitalált történetekkel lehessen kibújni – írta a BKK. Kiemelték: sok esetben a potyázó utasok úgy kívánnak nyomást gyakorolni az ellenőrökre, hogy azonosító számukra hivatkozva különböző valótlan történeteket írnak internetes blogokra és közösségi portálokra. S most már egyre gyakoribb jelenség
a vidéki nagyvárosokban is a támadó jellegű fellépés az ellenőrökkel szemben.
A legutolsó, szegedi atrocitás kapcsán megkerestük a Szegedi Közlekedési Kft.-t is, de az igazgató egész napos távolléte miatt nem tudtak válaszolni kérdéseinkre. A Miskolc Városi Közlekedési Zrt.-től is várjuk a visszahívást. A DKV Debreceni Közlekedési Zrt.-nél azonban készséggel válaszoltak.
– Társaságunknál szerencsére nem gyakori az utasok és az ellenőrök közötti atrocitás. Tavalyelőtt egy, míg 2012-ben két alkalommal fordult elő erőszakos eset, de mindegyik helyzetben a bliccelő utas követte el a kihágást – tudtuk meg Csohány Andreától, a DKV Debreceni Közlekedési Zrt. kommunikációs előadójától.
A Debreceni Közlekedési Zrt.-nél ezért folyamatosan hely-zet-, konfliktus- és stresszkezelési módokkal kapcsolatos tréningen is részt vesznek az ellenőrök.