Ma már nem csak otthon nyitogatják a gyerekek az adventi naptárakat. Van olyan iskola, ahol minden kisdiák, minden egyes nap kap valamilyen apróságot. A szakember szerint félő, hogy a gyermek számára elvész az ünnep varázsa, csakis a mindennapos zsákmány érdekli.
December 2-án, azaz holnap kell meggyújtani az adventi koszorú első gyertyáját, és elkezdődik a keresztény egyházi év. A latin advent szó eljövetelt jelent, s az adventi időszak minden évben a karácsony előtti negyedik vasárnap veszi kezdetét.
Három lila és egy rózsaszín gyertya
Ahogy Jézus születésének ünnepe közeledik, vasárnaponként úgy lobban lángra egy-egy újabb gyertya az adventi koszorún, s lesz egyre nagyobb a világosság. A három lila színű gyertya a bűnbánatot jelképezi, míg a sorban harmadik helyen álló rózsaszín az öröm vasárnapjára, Isten eljövetelének közelségére utal. A hívők lélekben is készülnek a keresztények legnagyobb ünnepére, áldozathozatalukat segítik az adventi időszak hajnali miséi is.
Az advent a gyerekek életében is nagy szerepet játszik, hiszen ilyenkor írnak, üzennek a Jézuskának, hogy milyen ajándékokat szeretnének karácsonyra kapni. Ezek a napok az izgalom és az ünnepi várakozás jegyében telnek.
Mindennap egy meglepi
Az Óbudai Waldorf Iskolában viszont az a gyakorlat, hogy az adventi időszakban mindennap meglepik egymást a gyerekek egy aprósággal. – Nálunk minden osztály külön kis közösség, amely az osztálytanító személyes impulzusaira épül – nyilatkozta a Borsnak Bozsó Róbert, az iskola osztálytanítója.
– Van osztály, ahol minden gyerek az adventi iskolai napok alatt egyszer kap egy karácsonnyal, adventtel kapcsolatos kis verset, máshol egy adventi házikóban mindennap kicsi kincsecskéket találnak a gyerekek, ezek lehetnek kagylócskák, csillagocskák, üveggolyók, minden napra egy-egy kis csoda.
Ugyanakkor olyan osztályunk is van, ahol külön ajándékozás nem társul az adventi időszakhoz, de éneklés, versmondás, beszélgetés igen. Mi hisszük, hogy ezek a kis személyes üdvözletek vagy pici ajándékok olyan fény- és szeretetszikrákat helyeznek el a lelkünkben, amelyek megkönnyítik, hogy készek legyünk karácsonykor a téli napforduló után Jézus születését, a sötétségből a fénybe forduló világot teljesebben befogadni.
Csak a zsákmány válik fontossá
Molnár Gabriella klinikai gyermek-szakpszichológus nem minden tekintetben osztja az iskolai adventezés ötletét. – A karácsony alapvetően családi ünnep, ugyanígy az adventi időszak is – kezdte a szakember. – Azt gondolom, még az sem igazán jó, ha nem egy adventi kalendáriuma van a gyereknek, hanem a nagyszülőknél, az iskolában és otthon is mindennap egy-egy kis ablakot nyitogat ki a meglepetés reményében.
Ez ugyanis azt okozza, hogy a gyerek számára csak az lesz a fontos, hogy a következő csomagban mit talál. A sok ingerben, ami éri, nem az ragadja meg, milyen jó, hogy jön a karácsony és együtt ünnepelünk. Pusztán azzal foglalkozik majd, hogy mit szerzek be ma még, s ezzel pont az a közös élmény veszhet el, ami igazából a családnak szól.
Átveszi a család szerepét az iskola?
A pszichológus úgy véli, az iskolák talán azért szeretnék átvenni a család szerepét, mert úgy érzik, hogy több szülő nehezebb helyzetben van ma, és ezzel
támogatást szeretnének adni nekik.
– Az adventi ajándékozásnak akkor van helye az intézményekben, ha az arról szól, hogy a tanulók valamit együtt készítenek, alkotnak az ünnep jegyében, illetve azokban a hátrányos helyzetű iskolákban, ahol tudni lehet, hogy a gyerekek jelentős részének nem-hogy ajándék nem kerül a fa alá, de fenyőfájuk sem lesz – fejtette ki a pszichológus.