Személyiségi jogokat sérthet a rendszámfigyelő forgalmi tájékoztató rendszer. Az újítást januártól vezeti be Budapesten a BKK Közút Zrt. A cél: minél kevesebb dugó alakuljon ki a városban.
Dugó-előrejelző táblákat telepítenek a fővárosi bevezető utakra. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) ötven darab kamerát szerel fel a városban, ezek képei alapján tájékoztatnák az autósokat arról, mennyi idő alatt juthatnak el a Duna-hidakhoz.
– A táblák segíthetik a dugók elkerülését, hiszen az autósok időben tájékoztatást kapnak, így elkerülhetik a legforgalmasabb útszakaszokat – mondta el a Duna tévében Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója.
A rendszer a rendszámot azonosítva rögzíti az autók útját. Almássy Kornél, az üzemeltető BKK Közút Zrt. vezérigazgatója szerint – bár a technika alkalmas lenne rá, azt mégsem használják majd sebességmérésre, mert „erre nem érkezett megkeresés”.
Az adatvédelmi szakember szerint azonban egy ilyen rendszer üzemeltetése megfelelő törvényi felhatalmazás nélkül súlyosan sértheti a személyiségi jogokat.
– Hogy ki merre jár az autójával, az a személyi adatok körébe tartozik, így a jármű útja csak pontos jogszabályi felhatalmazás alapján követhető le – tájékoztatta a Borsot dr. Kulcsár Zoltán adatvédelmi szakjogász. – Meg kell határozni, milyen zárt rendszerben tárolja az üzemeltető cég az adatokat és kinek szolgáltathatja ki azokat.
Az adatvédelemmel kapcsolatos aggályainkkal megkerestük a BKK-t is, de lapzártánkig nem kaptunk választ.
A rendszert 160 millió forintos uniós forrásból építik ki. Dr. Kovács Kázmér közlekedési szakjogász szerint ennek a pénznek máshol is találhatnának helyet.
– A forgalomszámlálás hagyományos módon is működött: valaki kiállt és megszámolta az arra haladó autókat, ez alapján pedig a szakemberek megállapították az útvonal forgalomterhelését – adott hangot nemtetszésének a szakember.