XVI. Benedek: máskor van karácsony

karácsony
PUBLIKÁLÁS: 2012. november 24. 07:35
Évekkel korábban született Jézus – írja XVI. Benedek a Názáreti Jézus: Születéstörténetek című, most megjelent művében. A pápa több mítosszal is leszámol, van, amit helyesbít. Kiderült: tévedés decemberben tartani a karácsonyt.
K. Cs.

XVI. Benedek három kötetben ír Jézusról, a Megváltó életének első éveiről. Könyve a héten jelent meg, összesen egymillió példányban, vagy húsz nyelven. Miről ír Joseph Ratzinger, a 85 éves, Bajorországban született egyházfő? Mert művét születési nevén adta ki, ezzel is jelezve: nem vallási, hanem tudományos munkának tartja.

Elszámolták a kezdetet 

Többek között arról, hogy Jézus korábban született, mint azt a keresztény egyház tanította. A hibát egy, a 6. században élt szerzetes, Dionysius Exiguus követte el. Exiguus volt az, aki létrehozta a Jézus születésén alapuló naptárt, meghatározta a kezdetet, ám évekkel későbbre tette az időpontot. Jézus valójában 4–6 évvel korábban jött világra, mint ahogyan az időszámítást kezdjük.

A Biblia nem adja meg Jézus születésének dátumát, ezért a szerzetes Jézus korára vonatkozó utalások alapján végezte el a számításait, figyelembe véve azt a történelmi tényt, hogy Krisztust Tiberius császár uralma idején keresztelték meg.

Az állatok mítoszáról

A Bibliában ugyan nem esik szó Jézus születésének körülményeiről, ám napjainkra bizonyossá vált: nem vették körbe a kis Jézust bárányok, ökrök, szamarak és egyéb jószágok. Azt azonban biztosra veszi a pápa, hogy a születés helye Názáret. (Azaz nem tartja hitelesnek azokat a nézeteket, amelyek szerint Jézus Betlehemben született.)

A pásztorok énekéről

A pásztorok nem énekeltek a születéskor, bár érthető, ha az emberek úgy képzelték, így adtak hangot örömüknek – írja XVI. Benedek.

A napkeleti bölcsekről

A Biblia tanítása szerint három bölcs egy csillagot követve, keletről érkezett Betlehembe. Ők a háromkirályok: Gáspár, Menyhért és Boldizsár. Bár a Biblia nem ír arról, hogy királyok lettek volna, és azt sem említi, hogy hárman voltak. Erről az ellentmondásról a pápa úgy vélekedik: elképzelhető, hogy a három napkeleti bölcs csupán a teológiai képzelet szüleménye.

A karácsonyról

A pápa kifejti: a rosszul kiszámolt születési idő miatt egyáltalán nem biztos, hogy decemberben kellene ünnepelni Krisztus születését. John Barton, az Oxfordi Egyetem professzora a könyvből részleteket közlő brit Tele-graphnak minderről azt mondta: – Még csak azt sem tudjuk, hogy melyik évszakban jött világra a Megváltó. Az, hogy születését az év legsötétebb periódusában ünnepeljük, a legtöbb kutató szerint pogány hagyományokhoz és a téli napfordulóhoz köthető.

A katolikus egyház jelképes értelmet tulajdonít az időpontnak: Krisztus elhozza a világra a fényt, születésének napjától fogva hosszabbodnak a nappalok. A professzor szerint annak, hogy Krisztus december 25-én született, nincs semmilyen történelmi alapja.

Krisztus születésmítosza jelképekből áll

Nyúl Viktor római katolikus pap szerint a pápa könyve miatt nem kell a szép karácsonyi hagyományainkon változtatni. – A karácsony lényege Jézus Krisztus, az Isten fiának megszületése, aki értünk emberré lett. Minden más csak kifejező eszköz. A városon kívüli szülőhely azt jelképezi, hogy Jézus már születésében is sorsközösséget vállalt a szegényekkel, a kitaszítottakkal. A pásztorok a társadalom szélére szorultakat szimbolizálják, míg a keleti bölcsek azt jelzik, Jézus nem csak a zsidók, de a pogány világ számára is megszületett – magyarázza a lelkész.

 

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.