Az autóipart Európa-szerte nehéz helyzetbe hozó válság kifejezetten érződik a hazai piacon is. A sorra záró márkakereskedések, a visszaeső forgalom miatt azt gondolhatnánk, most aztán könnyű autót venni. Nos, tévedünk.
Mint azt folyamatosan halljuk a hazai importőröktől, az egyéni vásárlók szinte eltűntek az egyébként is negyedére zsugorodott piacról. Gyakorlatilag megszűnt a gépjárműhitelezés, s csak kevesen tudnak egy összegben, készpénzért autót vásárolni. Persze, könnyű nekik, gondolhatjuk, hiszen van pénzük, csak besétálnak, s megkapják a megálmodott autót. Hát tévednek.
Sok esetben, ha az importőr által forgalmazott átlagos felszereltségű autótól eltérőt szeretnénk, bizony kemény hónapokat kell várni egy-egy modellre, mert a gazdasági helyzet miatt a kereskedők – de még a gyárak is – egészen minimálisra csökkentették készleteiket. Vagyis hiába van pénz, szándék egy új autóra, a várakozási idő akár 7–8 hónap is lehet.
Sokakat ez a merkuros időkre emlékeztethet, mikor is éveket kellett várni… A helyzetet csak rontja, hogy a Magyarországról érkező megrendeléseket egyébként is rosszabb feltételekkel fogadják a gyári kapacitások lekötésénél, mert a nyomott hazai árak miatt a gyárak jobban keresnek, ha ugyanazt az autót a német, avagy a francia piacon értékesítik.
Addig, amíg ott van kereslet, a mi megrendeléseink hátrább sorolódnak. Így fordulhatott elő, hogy a zseniális rajtot vett Dacia Dusterre majd egy évet kellett várni egy magyar megrendelőnek, de manapság egy E-osztályos Mercedesre is kilenc hónapot kell várni.
– A Volkswagen-csoport márkáinál hosszú távon tervezzük a készleteket, így a 8–12 hetes határidőket tudjuk tartani – tájékoztatta a Borsot dr. Vérten Sándor, a Porsche Hungaria kommunikációs igazgatója. – Előfordult persze, hogy a TSI-motorok bevezetésénél átmeneti hiány keletkezett a Skodánál, de most például a
7-es Golf európai bevezetésénél a gyár ügyelt a raktárkészletek időbeni feltöltéséről.
– Az Opel általános modelljei jól elérhetőek, hiszen győri régiós raktárunkból tudjuk segíteni a kereskedők munkáját – tudtuk meg Dános András kommunikációs igazgatótól. – Speciális modelleknél azonban előfordulhat az akár hat hónapos várakozási idô is.
Fejlődő használtpiac
A finanszírozás hiánya miatt többen érdeklôdnek a használt autók iránt. Egy alacsonyabb árú kocsit könnyebb összespórolni, ráadásul már egy két-három éves autó esetén is nagyon kedvező árat lehet, pontosabban lehetne elérni, ám itt is gond van. Egyszerűen elfogytak a minőségi, fiatal, magyar szervizkönyves használt autók a piacról, hiszen magánvásárlók már alig vettek autót ezen időszak alatt, amit pedig megvettek, azt nem akarják, illetve a részlet miatt nem tudják eladni. Maradnak a céges, flottás autók, melyek futásteljesítménye rendre százezer kilométer felett van.
Ez persze nem gond egy folyamatosan szervizelt autó esetében, mégis sokan félnek belenyúlni egy ilyen üzletbe. Marad a „szürke import”, ami ellen kézzel-lábbal tiltakoznak a hazai márkakereskedők. Pedig egy „nyugaton” becsülettel szervizelt autó még nagyobb futásteljesítmény mellett is jobb üzlet, mint a hazai utakon széthajtott céges kocsi.