Napokon belül dönt a parlament arról a módosításról, amely értelmetlenné teheti a kötelező gépjárműfelelősség-biztosítás befizetését. A tervek szerint a jövőben csak annak fizetnének a biztosítók, aki számlát hoz sérült járműve javíttatásáról.
Olyan módosítási javaslatot tett le a parlament asztalára a kormányzat, amely minden szakmai észérvet nélkülöz, ráadásul nemcsak az Európai Unió alapelveivel, de még saját Polgári Törvénykönyvünkkel is ellentétes rendeleteket tartalmaz. Az új rendelkezések szerint ugyanis a kormány meghatározná, hogy csak akkor lehet totálkárt megállapítani egy összetört jármű esetében, ha annak a javíttatási költsége meghaladná a forgalmi érték 80 százalékát. Ráadásul a biztosítók csak akkor fizetnének a koccanások, balesetek során kárt szenvedett autósoknak, ha azok számlával igazolják a javítás költségét.
– Ez teljes nonszensz – szögezte le a Bors kérdésére válaszolva dr. Kovács Kázmér közlekedési szakjogász, biztosítási szakértő. – A totálkár megállapítása eddig egy műszaki és egy közgazdasági tényezőből adódott, vagyis abból, menynyit kellene költeni a kár elhárítására, és az megéri-e a jármű újbóli biztonságos üzemeltetése érdekében. Ha viszont a kormányzat megköti a biztosítási szakemberek kezét, akkor arra kényszeríti az autósokat, hogy mindenképpen megjavíttassák járműveiket, ha a rajta keletkezett sérülés nem éri el a 80 százalékos értékcsökkenés szintjét. Ugyanakkor akik – például a taxis vállalkozások – maguk javíttatják az autóikat, hogyan adjanak számlát a javításról, csak azért, hogy a biztosítók megfelelhessenek a szerződésben vállalt kötelezettségüknek, vagyis megtérítsék a kárt. Ezzel teljesen értelmetlenné tennék a kötelező felelősségbiztosítás befizetését, hiszen maguk a biztosítók sem vállalhatnának felelősséget, vagyis a kötelező biztosítás befizetéséből adódó garancia szűnne meg. Látszik ebből a szakmai alapokat nélkülöző előterjesztésből, hogy a szaktárca sem a Magyar Autóklubot, sem a Magyar Biztosítók Szövetségét (Mabisz) nem kérdezte meg annak elkészítése előtt – magyarázza a szakember.
Maguk a biztosítók sem értik a módosító javaslatot, úgy vélik, ezzel arra kényszerítik az autósokat, hogy minél tovább megtartsanak roncsokat, ahelyett, hogy biztonságosabbra cserélnék összetört autóikat.
– Képzeljünk csak el egy autóst, akinek – mondjuk – 300 ezer forintot érő autójában 230 ezer forintnyi kár keletkezik, és – ha a módosító javaslatot elfogadják – kénytelen megcsináltatni és visszaülni öreg autójába, mert nem cserélheti azt a kártalanítás összegéből újabbra. De az is furcsa elképzelés, hogy valaki egy összetört tízmilliós terepjárót legyen köteles megtartani, mert abban „csak” 7,9 millió forintnyi kár keletkezett. Ilyen nagyságrendű károk esetén a javíttatást nem ítélik racionális döntésnek a kárszakértők, és totálkárosnak minősítik a gépjárművet.
Az autó tulajdonosa pedig a kártérítés összegéből újat vásárolhat – számolt be tapasztalataikról Gilyén Ágnes, a Mabisz szóvivője.
– Az pedig, hogy meghatározzák a totálkár mértékét, még soha, egyetlen országban sem fordult elő az Európai Unióban – hangsúlyozza a szakember.
– Ezzel csak azt érné el a kormány, hogy az egyébként is elöregedőben lévő hazai járműpark tovább vénülne, egyre öregebb és egyre rozogább autók rohangásznának a közutakon. A módosító javaslat másik, jogilag is igen problematikus része szerint a vétlen károsult köteles lenne megcsináltatni az autóját, csakis így kaphatna kártérítést. A tervezett passzus ellentmond a Polgári Törvénykönyvnek, de egy közelmúltban – éppen ebben az ügyben hozott ombudsmani állásfoglalás szerint – magának az alaptörvénynek is. Az alapvető jogok biztosa egyébként épp ebben az ügyben törvénymódosítási javaslattal fordult a nemzetgazdasági miniszterhez – részletezi a Mabisz szóvivője.