Értelmetlenné tenné a kötelező biztosítást a kormány

módosítás
PUBLIKÁLÁS: 2012. november 12. 13:00
Napokon belül dönt a parlament arról a módosításról, amely értelmetlenné teheti a kötelező gépjárműfelelősség-biztosítás befizetését. A tervek szerint a jövőben csak annak fizetnének a biztosítók, aki számlát hoz sérült járműve javíttatásáról.
mkr

Olyan módosítási javaslatot tett le a parlament asztalára a kormányzat, amely minden szakmai észérvet nélkülöz, ráadásul nemcsak az Európai Unió alapelveivel, de még saját Polgári Törvénykönyvünkkel is ellentétes rendeleteket tartalmaz. Az új rendelkezések szerint ugyanis a kormány meghatározná, hogy csak akkor lehet totálkárt megállapítani egy összetört jármű esetében, ha annak a javíttatási költsége meghaladná a forgalmi érték 80 százalékát. Ráadásul a biztosítók csak akkor fizetnének a koccanások, balesetek során kárt szenvedett autósoknak, ha azok számlával igazolják a javítás költségét.

– Ez teljes nonszensz – szögezte le a Bors kérdésére válaszolva dr. Kovács Kázmér közlekedési szakjogász, biztosítási szakértő. – A totálkár megállapítása eddig egy műszaki és egy közgazdasági tényezőből adódott, vagyis abból, menynyit kellene költeni a kár elhárítására, és az megéri-e a jármű újbóli biztonságos üzemeltetése érdekében. Ha viszont a kormányzat megköti a biztosítási szakemberek kezét, akkor arra kényszeríti az autósokat, hogy mindenképpen megjavíttassák járműveiket, ha a rajta keletkezett sérülés nem éri el a 80 százalékos értékcsökkenés szintjét. Ugyanakkor akik – például a taxis vállalkozások – maguk javíttatják az autóikat, hogyan adjanak számlát a javításról, csak azért, hogy a biztosítók megfelelhessenek a szerződésben vállalt kötelezettségüknek, vagyis megtérítsék a kárt. Ezzel teljesen értelmetlenné tennék a kötelező felelősségbiztosítás befizetését, hiszen maguk a biztosítók sem vállalhatnának felelősséget, vagyis a kötelező biztosítás befizetéséből adódó garancia szűnne meg. Látszik ebből a szakmai alapokat nélkülöző előterjesztésből, hogy a szaktárca sem a Magyar Autóklubot, sem a Magyar Biztosítók Szövetségét (Mabisz) nem kérdezte meg annak elkészítése előtt – magyarázza a szakember.

Maguk a biztosítók sem értik a módosító javaslatot, úgy vélik, ezzel arra kényszerítik az autósokat, hogy minél tovább megtartsanak roncsokat, ahelyett, hogy biztonságosabbra cserélnék összetört autóikat.

– Képzeljünk csak el egy autóst, akinek – mondjuk – 300 ezer forintot érő autójában 230 ezer forintnyi kár keletkezik, és – ha a módosító javaslatot elfogadják – kénytelen megcsináltatni és visszaülni öreg autójába, mert nem cserélheti azt a kártalanítás összegéből újabbra. De az is furcsa elképzelés, hogy valaki egy összetört tízmilliós terepjárót legyen köteles megtartani, mert abban „csak” 7,9 millió forintnyi kár keletkezett. Ilyen nagyságrendű károk esetén a javíttatást nem ítélik racionális döntésnek a kárszakértők, és totálkárosnak minősítik a gépjárművet.

Az autó tulajdonosa pedig a kártérítés összegéből újat vásárolhat – számolt be tapasztalataikról Gilyén Ágnes, a Mabisz szóvivője.

– Az pedig, hogy meghatározzák a totálkár mértékét, még soha, egyetlen országban sem fordult elő az Európai Unióban – hangsúlyozza a szakember.

– Ezzel csak azt érné el a kormány, hogy az egyébként is elöregedőben lévő hazai járműpark tovább vénülne, egyre öregebb és egyre rozogább autók rohangásznának a közutakon. A módosító javaslat másik, jogilag is igen problematikus része szerint a vétlen károsult köteles lenne megcsináltatni az autóját, csakis így kaphatna kártérítést. A tervezett passzus ellentmond a Polgári Törvénykönyvnek, de egy közelmúltban – éppen ebben az ügyben hozott ombudsmani állásfoglalás szerint – magának az alaptörvénynek is. Az alapvető jogok biztosa egyébként épp ebben az ügyben törvénymódosítási javaslattal fordult a nemzetgazdasági miniszterhez – részletezi a Mabisz szóvivője.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.