Lehetetlen szabályosan – maszkkal és ballonnal – lélegeztetni a rászorulókat az újonnan vásárolt mentőkben egy rossz helyre szerelt szekrény miatt. A 23 új autó 570 millió forintba került.
Útközben meg kell állni, a hordágyat ki kell húzni, s úgy kell lélegeztetni a betegeket az újonnan vásárolt mentőautókban, ha erre van szükség. Egy tervezési hiba miatt ugyanis úgy alakították ki az új kocsik belső terét, hogy nem lehet rendesen hozzáférni a betegekhez.
– A nemzetközi és magyar szabványoknak megfelelt a mentőautó, de sajnos az egyik legalapvetőbb feladat elvégzésére már nem – háborgott Toma Lajos, a Mentődolgozók Önálló Szakszervezetének elnöke. Az új mentőkocsikban ugyanis egy műanyag szekrényt úgy helyeztek el a betegszállító térben, hogy attól nem lehet a beteg feje mögé állni. Ez viszont alapvető szakmai feltétele az úgynevezett maszkos vagy ballonos lélegeztetésnek.
– A beteget nem muszáj maszkkal és ballonnal lélegeztetni, csak akkor, ha szükség van rá – mondta el Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) kommunikációs- és pr-igazgatója a Borsnak. Az OMSZ igazgatója, dr. Mártai István azt az utasítást adta, hogy ha útközben nincsen más lehetőség a beteg lélegeztetésére, akkor meg kell állni, s a kocsi ajtaját kinyitva kell a beteget lélegeztetni.
– Az elmúlt negyven évben nem született ilyen vezetői utasítás. Örvendetes, hogy új, jobb, nagyobb és korszerűbb mentőkocsikat kapott a szervezet. Ez jó a betegeknek és a dolgozóknak is.
A probléma csak az, hogy ha maszkos vagy ballonos lélegeztetésre kerül a sor, akkor a dolgozóknak nem marad más választása, minthogy kirúgják a mentőautó oldalát – mondta a Mentődolgozók Önálló Szakszervezetének elnöke.
Ezzel szemben Győrfi Pál azt mondja: évtizedek óta az az eljárás, hogy ha egy betegnél légútbiztosítást kell végezni, akkor megállnak, és bevárják a segélykocsit, ami akkor jön, amint felszabadul a szóba jöhetők egyike.