Utazzon ókori útvonaltervezővel

útvonal
PUBLIKÁLÁS: 2012. augusztus 19. 12:30
Izgalmas időutazásra ad lehetőséget a Stanford Egyetem legfrissebb fejlesztése, amelynek segítségével az ókori Római Birodalom teljes úthálózatát bejárhatjuk.
hanna

Négy évvel ezelőtt nagy szenzációt jelentett, hogy Újjászületett Róma (Rome Reborn) néven két amerikai intézmény, a Virginia Egyetem és a Los Angeles-i UCLA megalkotott egy olyan technológiát, amelynek segítségével elkészítették az ókori Róma virtuális változatát.

A 3D-modell az i. sz. 320-as állapotban, tehát Aurelius császár korának megfelelő állapotában mérte fel és mutatta be a virtuális Rómát: 6300 egykori építményt modelleztek, ezek közül kétszázat teljes részletességgel, míg a legfontosabb épületek, mint a Colosseum, a Vénusz-templom, valamint Julius Caesar fóruma belülről is „látogatható”.

Aquincum-Róma

A 2008-as fejlesztés legfőbb hátulütője az volt, hogy a letöltéséhez igen jól „felszerelt” számítógépre volt szükség, igaz, később a Google Earth-ön keresztül is elérhető lett a virtuális város. Ám a stanfordiak újítása, az ókori útvonaltervező bárki számára elérhető, aki a számítógép keresőjébe be-
pötyögi: www.orbis.stanford.edu.

Az első oldalon azonnal megjelenik a Római Birodalom, bejelölve a nagyobb települések, s ahogyan a mai útkeresőkben, itt is meg lehet adni, honnan hová „szeretnénk eljutni”. Ráadásul különböző szempontok szerint tovább bővíthetjük a keresési szempontokat. Így például be lehet jelölni a hónapot, hiszen az ókori utazási útvonalat erősen befolyásolták az időjárási viszonyok.

Ugyancsak választható, hogy a legolcsóbb, a legrövidebb vagy a leggyorsabb úton kívánnánk megtenni a két város közötti utat. Londoniumból (ma London) Rómáig például januárban 82 napig tartana a 2948 km-es út, amelynek legnagyobb részét folyókon haladva kellene megtennünk, de eközben háromszor is tengerre kellene szállnunk.

A személyszállítás díja egy főre 2423 dinarius lenne, és ha búzát szállítanánk, a szárazföldi szakaszokon kilónként 12,40 dinariusért vitethetnénk el szamár- vagy teveháton, míg szekéren ennél valamivel többért, kilónként 13,29 dinariusért. De találhatunk olyan opciót is, amely szerint ugyanezt az utat alig 30 nap alatt is megtehettük volna kétezer évvel ezelőtt.

A rendszer készítői tehát mindent az akkori állapot szerint programoztak be. A budai Aquincum Rómából lóháton például 16 napos út volt, benne hajós átkeléssel, amely 1120 denariusba került.

Tökéletes térképek

A Római Birodalom legnagyobb kiterjedése csaknem hatmillió négyzetkilométer szárazföldi területet foglalt magába, ez Magyarország jelenlegi területének mintegy 3600-szorosa. A 2000 városias jellegű települést 85 000 (!) kilométernyi jó minőségű úthálózat kötötte össze, amelyek mentén mérföldkövek jelezték, milyen messze van a legközelebbi város. (Egy római mérföld ma 1480 méternek felel meg.)

Ahol lehetett, ott természetesen igénybe vették a folyókat, illetve a tengert, hiszen ez biztosította a legolcsóbb szállítást, ám a birodalom minden fontos településének megközelítése lehetetlen volt vízi úton. Léteztek hadi utak, s olyanok is, amelyeket a civilek vehettek igénybe – igaz, ez utóbbiak jóval keskenyebbek voltak.

Az úthálózat felmérését Julius Caesar rendelte el, s az egykori térképészek 35 év alatt készültek el a munkával. Az egykori térképek mai szemmel is korszerűnek mondhatók, hiszen nem csupán az utakat jelölték, de a pihenőket és fogadókat, valamint a pontos távolságokat is. Hála az akkori pontos munkának immár napjainkban is bárki elidőzhet a régmúlt útjain. Több száz ókori települést böngészve még arra is ráébredhetünk, hogy a mondással ellentétben nem is vezet minden út Rómába. 

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.