Magyar zsarupresztízs: fontosabb a reklám az eredménynél

botrány
PUBLIKÁLÁS: 2012. augusztus 21. 14:00
Mozgalmas heteket él át a magyar rendőrség: korrupcióbotrány, parancsnokok letartóztatása, vezetőcserék. A Bors arra volt kíváncsi, hogyan vélekednek az emberek minderről.
Hu-Zo

Lavinát indított el a testületen belül a korrupcióval gyanúsított rendőri vezetők bilincsbe verése. A Központi Nyomozó Főügyészség őrizetbe vette G. Imrét, a Nemzeti Nyomozó Iroda (NNI) szervezett bűnözés elleni főosztályának vezetőjét, K. Attilát, a BRFK bűnügyi szervek bűnügyi információs főosztály kiemelt ügyek osztályának felderítéssel foglalkozó nyomozóját, K. Tamást, a Budapesti Rendőr-főkapitányság volt közrendvédelmi főosztályvezetőjét és H. Lajost, az NNI egyik volt osztályvezetőjét. A főzsaruk alvilági összefonódásait vizsgáló nyomozást a rendőrség teljes átszervezése kíséri: több megyei főkapitányt és az NNI vezetőjét is elmozdították pozíciójából, s az átalakításnak még további áldozatai lehetnek. Vajon milyen most a rendőrség lakossági megítélése? Érdeklik-e a nagyközönséget a nagyszabású változások, vagy inkább a saját tapasztalataikra hagyatkoznak, amikor a testületről véleményt formálnak?

Fontosabb a reklám az eredménynél

Garamvölgyi László, az ORFK szóvivője szerint a korrupciós botrány kirobbanása izgatta a közvéleményt, és az emberek hamar elkezdtek szurkolni a rendőrségnek, hogy tisztuljon meg a testület.

– A lakosság általában nem a hírekbe kerülő ügyek alapján mond véleményt a rendőrségről, hanem személyes tapasztalata irányítja – magyarázta Garamvölgyi. – Akiknek van valami ügyük a rendőrséggel, másként nyilatkoznak a közvélemény- kutatóknak, mint azok, akik csak a médiából alkotnak véleményt. A bírálatok tehát nem az esetleges szakmai fiaskók mentén születnek meg, az emberek sokkal jobban hiányolják az intézkedő rendőr együttérzését, udvariasságát, az ügyintézés gyorsaságát vagy akár a rendőr kulturált megjelenését – véli a szóvivő.

– Már-már azt mondhatom, fontosabb a reklám, mint az eredmény – folytatja Garamvölgyi. – Vegyünk egy példát: ha valakihez betörnek, és a helyszínelők gyorsan kiérnek, felveszik panaszát, és a sértett látja, hogy a rendőrség szakszerűen, empatikusan végzi a munkáját, akkor sem lesz elégedetlen a testülettel, ha esetleg nem fogják el a betörőt – vélekedett a szóvivő.

Kemény fellépést várnak drogügyekben

Garamvölgyi elismeri: nincs pontos adatuk a pillanatnyi lakossági megítéléssel kapcsolatban. Az elmúlt években, 2002-től 2009-ig öt nagy reprezentatív közvélemény-kutatást végeztettek a Galluppal, és most ősszel egy újabb monstre felmérést terveznek.

Az utolsó felmérés azt mutatta, hogy a rendőrség munkájáról kialakult általános vélemény kis mértékben javult. A megkérdezettek a hozzáértésben és a felkészültségben látták a legnagyobb javulást.

A legtöbb kifogás a rendőri munka szervezettségével és a korrupcióval kapcsolatban fogalmazódott meg. A válaszadók egyértelműen a kábítószer elleni fellépést jelölték meg a rendőri intézkedések legfontosabb területeként.

Pandúrból lesz a legjobb rabló?

A Legfőbb Ügyészség egy hónapja jelentetett meg egy 45 oldalas összeállítást „Bűnelkövető rendőrök és az általuk elkövetett bűncselekmények a 2007–2011-es években" címmel. 2011-ben 609 bűnelkövető rendőrt tartottak számon, az összes bűnelkövetőhöz mért arányuk csak 0,5 százalék. Számuk még csökkent is 2010-hez képest, amikor 843-an voltak. Tavaly 1149 bűncselekmény mögött álltak rendőrök, ez mindössze 0,26 százaléka az összes bűncselekménynek.

A korrupciós bűncselekményeknél azonban már mások az arányok: 2011-ben összesen 738 ilyet regisztráltak, és ebből 116-nak, vagyis 15,7 százaléknak rendőr volt az elkövetője. Száztíz esetben hivatali vesztegetésről volt szó, a maradék hatban befolyással üzérkedésről. A 116 több mint duplája a 2010-ben regisztrált rendőri korrupciós bűncselekmények számának, ami ötvenkilenc volt.  

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.