Kilométerenként várhatóan legalább 20 forintot kell majd fizetni a kamionoknak, ha jövőre magyar autópályán akarnak haladni. A főutak után is muszáj lesz adózni, menekülési útvonalakat alig találnak majd a sofőrök.
Elkészült az elektronikus útdíjról szóló kormánytervezet. Eszerint a 3,5 tonna feletti teherautóknak kell fizetni majd minden olyan úton (sztráda, gyorsforgalmi út, országút), mely városon kívül halad. Ez összesen 6318 kilométert jelent. Ingyen csak az alsóbbrendű utakon és a bekötőutakon gördülhetnek. Ezek jelentenék a menekülési lehetőséget. De nem fogják, mert ott súlykorlátozással tiltják meg a nagyobb kamionok áthaladását, azaz visszaterelik őket a fizetős útra.
A szakaszokon a megtett út arányában kell fizetni, ám a tarifáról még nincs információ. A fejlesztési miniszter, Németh Lászlóné nem közölte, mennyi pénzt szednének be. Az átlagos európai kilométerpénz autópályán 26 forintnyi, autóúton 19 forintnyi euró.
Mindez megnöveli a fuvarozók költségeit és azoknak a termékeknek az árát is, így az alapvető élelmiszerekét (kenyér, tej), melyeket szállítanak. Ez azonban csak az első lépcső. Az e-útdíj drága beruházás, ám a műholdas rendszer alkalmas arra, hogy az ország összes közútját fizetőssé tehessék. A következő cél pedig ez lehet. A személygépkocsikról egyelőre nem szól a tervezet.
Információink szerint a kormányzat az útdíjjal szedné be az Alkotmánybíróság által elmeszelt városi dugódíj tervezett bevételeit.