Őzek teszik egy hónapig veszélyesebbé a közlekedést az erdős-mezős térségekben. A hozzáértő vadász arra figyelmeztet: ilyenkor a sofőrnek kell még jobban figyelnie, az őz biztosan nem fog.
Százezres károkat is okozhat az autósnak egy nagyvad elgázolása, hiszen – bár perelni lehet – a vadelütéssel kapcsolatos elsődleges alapszabály, hogy mindenki viseli a maga kárát.
– A jogszabály értelmezése szerint ilyen esetben két „veszélyes üzem”, vad és jármű találkozik, így mindenkinek a maga káráért kell felelősséget vállalnia – magyarázza Baracskay Lajos, a Bakonyban működő Veszprém Megyei Vadászszövetség fővadásza.
– Az őzek már akkor is ott voltak az erdőben, amikor még nem léteztek utak. Ráadásul a július végétől augusztus végéig tartó párzási időszakban nagyobb veszélyt jelentenek az őzek, mert az üzekedés lázában égő bakok ilyenkor szinte meg sem hallják a közlekedő járművek hangját, egyáltalán nem rémülnek meg, eszüket vesztve rohannak át mindenen. Csak az autóson múlik, hogy megtörténik-e a tragédia – szögezi le a vadászati szakember.
– Ha a kocsi előtt őz ugrik meg, a sofőrök gyakran a másodikként, harmadikként érkező állatot gázolják el, mert azt hiszik,magányos vad ment át. De az őzek szinte sosem rohannak egymagukban, télen is együtt közlekednek. Üzekedés idején pedig biztosan követi a sutát egy begőzölt bak – figyelmeztet Baracskay Lajos.