Felszáll az igazi Orion!

NASA
PUBLIKÁLÁS: 2012. július 08. 18:30
A héten egy igen jelentős esemény történt az űrhajózásban: a NASA a floridai űrkutatási bázison bemutatta az Orion űrhajó prototípusát. A Marsra utaznának vele.

A szakemberek és az űrhajózás szerelmesei régen várták már ezt az eseményt: a Kennedy űrközpont ötvenedik születésnapjára rendezett ünnepség utolsó eseményeként a floridai űrkutatási bázison a NASA bemutatta az Orion űrhajó prototípusát.

A hatvanas évek híres televíziós sorozata tehát valósággá válik: „Felszáll az Orion”, ám azt, hogy a filmzene szövegéhez hűen McLane lesz-e benne a parancsnok, ma még nem tudhatjuk. Azt azonban igen, hogy a most bemutatott Orion testvérei fogják majd a NASA űrhajósait a 2025-re tervezett aszteroidaexpedícióra szállítani, itt a cél a leszállás egy aszteroidán, ami ugyancsak történelmi jelentőségű „kaland” lesz. Ezt követően pedig irány a Mars, mégpedig űrhajósokkal.

Jelenleg az optimisták 2030-ra teszik ennek idejét, de a pesszimista forgatókönyvben is így fogalmaznak: „a harmincas években embert viszünk a Marsra”.
A biztonság az elsődleges, és éppen ehhez kapcsolódik a nyolctonnás űrkabin legszenzációsabb újdonsága. Az űrhajózás legszörnyűbb pillanatainak egyike volt, amikor 1986-ban, a fellövés utáni másodpercekben a Challenger űrhajót robbanás vetette szét, és valamennyi asztronauta odaveszett. A hasonló veszély minden űrutazáskor fenyeget, ám a legfontosabbat, az emberi életet talán megmentheti az az újítás, amelyet éppen az Orionnál fognak bevetni.

Fellövés utáni katasztrófa esetén egy speciális rakétarendszer leválasztja a legénységet védő kabint, amelyet annak saját hajtóművei 3,5 másodperc alatt csaknem ezer kilométeres óránkénti sebességre gyorsítanak fel. Igaz, ilyen esetben már-már elviselhetetlen gyorsulást kell elszenvedniük az űrhajósoknak, ám ez lehet az egyetlen esélyük a megmenekülésre. Amikor a robbanástól biztonságos távolságra kerül a kapszula, akkor több fokozatban kisebb és nagyobb fékezőernyők nyílnak ki, majd a földfelszínhez közeledve leválik a kabin alja, és felfúvódnak a minél biztonságosabb landolást elősegítő légpárnák.

Mindez nem olcsó mulatság, az Orion-program teljes fejlesztésére a NASA hivatalos adatai szerint eddig 5 milliárd dollárt (1200 milliárd forint) fordítottak, a 2014-ben kezdődő pilóta nélküli tesztek pedig 370 millió dolláros költséget jelentenek majd. A néhány évvel ezelőtti apátiához képest – amikor is az amerikai űrtervek megfenekleni látszottak – immár ismét optimistán, jelentős költségvetési támogatottsággal vághat neki a 3. évezred kihívásainak a NASA. Ennek első jelentős állomásaként tíz éven belül ismét felcsendülhet az ismert dal: „Felszáll az Orion!”

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.