Gőzerővel írják a szakemberek az új KRESZ-t. Felülvizsgálják többek között az alkoholtoleranciára és a sebességhatárokra vonatkozó előírásokat is. A cél, hogy az új szabályokkal minden közlekedő érdekei egyformán érvényesüljenek.
Munkacsoportok alakulnak, amelyek várhatóan hónapokig dolgoznak majd az új közlekedési szabályok, alapelvek lefektetésén. A kezdeményezés elindítója, Bíró Márk fideszes országgyűlési képviselő hangsúlyozza: az új KRESZ megfogalmazásának alapelve az, hogy a közlekedők tapasztalataira, és ne csak az elméleti szakemberek véleményére épüljön.
– A közlekedésben mindenki részt vesz, teljesen logikus, hogy a rá vonatkozó szabályok meghozatala előtt hallgassuk meg mindenki véleményét – magyarázza a honatya, aki tudja, hogy nagy fába vágta a fejszéjét. – Semmilyen elkapkodott ígéretet nem akarok tenni, de ha társadalmi igény merül fel például az alkoholfogyasztási nulltolerancia vagy a sebességhatárok megváltoztatására, nem ijedünk meg attól sem, hogy a régi elveket sutba dobjuk – szögezi le a politikus, aki korábban már síkra szállt a szabálysértési bírságok összegének csökkentéséért, s most sem titkolja: az aránytalanul magas bírságok ellen felemeli
a szavát.
Megkérdeztük olvasóinkat, ők mit vennének ki a jelenlegi szabályok közül, és milyen újakat hoznának. – Az autópályán, hasonlóan Németországhoz, ne legyen sebességkorlátozás! – javasolta egyikük. Az iskolában kötelező tantárgyként kellene oktatni a KRESZ-t, mondták többen. Bíró Márk szerint mindkét javaslatnak lehet létjogosultsága az új szabályrendszerben. Munkájában a képviselőt az autóklub jogi bizottságának elnöke, dr. Kovács Kázmér ügyvéd is segíti. – Egyszerűsíteni kell a bírságolás szabályait, és indokolt a megemelt bírságösszegek felülvizsgálata, amelyeket az új szabálysértési törvény elfogadásával helyenként ötszörösére emeltek – hangsúlyozza a jogász. – Ugyanakkor meg kell vizsgálni az objektív felelősség elvét, és olyan szabályokat is, amelyeket teljesen feleslegessé tett a technikai fejlődés, mint például az állatokat hajtó gyalogosokra vonatkozó előírásokat. Az új jogszabály miatt – bár ezt híresztelték – természetesen nem kell a korábban kiadott vezetői engedélyeket megújítani. – Az a legfontosabb, hogy a közlekedés biztonságos maradjon – szögezte le Óberling József ezredes, az ORFK közlekedésrendészeti főosztályának vezetője. – Arra ugyanis hiába merül fel társadalmi igény, hogy a piros lámpán áthaladás tilalmát eltöröljük.
Hozzátette: már az is a balesetek elkerülését szolgálja, ha az emberek foglalkoznak a KRESZ-szel, így legalább időnként eszükbe jut a közlekedés biztonsága, és az, hogy mi benne az ő szerepük. – A rendőrszakmai csoport várhatóan az év végére befejezi a munkát – tájékoztatta lapunkat Garamvölgyi László dandártábornok, az ORFK szóvivője. – A jogszabályalkotás azonban hosszú folyamat, így még nem lehet megbecsülni, mikorra születik meg a konkrét jogszabály. Az eddigi szabályrendszer is megfelelt az uniós alapelveknek, így azzal már nem kell foglalkozni. Azzal azonban igen, hogy az úgynevezett „Fehér Könyv”, vagyis az unió közlekedési terveit tartalmazó dokumentum hazánknak előírja, hogy 2020-ra a jelenlegi évente mintegy hatszázról a felére, vagyis háromszázra kell visszaszorítani a közúti közlekedési balesetek halálos áldozatainak a számát.
A szakemberek várják a javaslatokat a [email protected] címen.
Cipzárelvet javasol a Bors
Az elmúlt években azt tapasztaltuk, hogy az emberek egyre kevésbé udvariasak egymással a közlekedésben, egyre nagyobb az agresszió az utakon. Ezért olyan ötleteket várunk olvasóinktól, amelyekkel kikényszeríthető az udvariasság, az előzékenység, amivel csökkenthető a balesetek száma. Javasoljuk, hogy a több európai országban kötelező érvényű cipzárelvet nálunk is írják elő. Ez ugyanis kimondja, hogy ha bármilyen okból a kétsávos forgalom egy sávra szűkül, akkor a két forgalmi sávból egyenként, felváltva kötelesek a járművek áthaladni a szűkített szakaszon. Egy ilyen közlekedési helyzet a legtöbb kulturált országban nyugalomban megoldható, míg nálunk ökölrázás és szitkozódás kíséri.
Javaslataikat az alábbi címre várjuk: e-mail: [email protected].
Postacím: Bors szerkesztősége, 1537 Budapest, Pf. 446. A borítékra írja rá: KRESZ.