Minden idők egyik legnagyobb festőmestere volt, anatómiai rajzai máig csodálatra méltóan precízek, a nők és a nemi aktus ábrázolásában azonban alapvető hibákat ejtett.
Egy különleges kiállítás nyílt Londonban, mégpedig a Buckingham-palota nyugati oldalán elhelyezkedő Királynő Képtárban. A galéria állapotáról sok mindent elmond, hogy 1997-ben közel annyi pénzből újították fel (25 millió font), mint amennyibe az új debreceni futballstadion kerül majd. Nos, az előkelő falak között ezúttal minden idők egyik legnagyobb és egyben legtitokzatosabb művészének rajzai jelentik a fő attrakciót. Leonardo da Vinci több évtizeden át jegyzettömbök százait töltötte meg vázlataival és a hozzájuk tartozó feljegyzésekkel.
Az utókor e kéziratokból ismerte meg találmányait; mechanikai, matematikai, asztronómiai, fizikai, földrajzi, botanikai, kémiai és anatómiai feljegyzéseit; festészet és szobrászat elméleti-gyakorlati megfigyeléseit; fény- és árnyékelméletét, optikai és perspektivikus felfedezéseit. A pacifista (ma talán így mondanánk: békeharcos), szelíd és vegetáriánus mester életét mind a mai napig titokzatosság veszi körül. Az egyik legnagyobb rejtélyt éppen anatómiai rajzai jelentik. Abban a korban, amikor a boncolás tilos volt, oly részletességgel vetette papírra az emberi test legapróbb részleteit is, hogy az még napjaink tudósait is meglepi.
Peter Abrahams orvosprofesszor például Leonardo koponyametszetét, valamint a gerincoszlopról rajzolt vázlatokat mai, digitális változatokkal vetette össze, és a középkori mester munkáját megdöbbentően pontosnak nevezte. „Úgy vélem, a zsenialitáson túl Leonardo kifinomult mérnöki precizitása adhat magyarázatot; oly tökéletesen ragadta meg és vetette papírra a gerincoszlop görbületét, dőlését, valamint az egymásba kapaszkodó csigolyákat, hogy kétdimenziós rajzban ma sem lehetne pontosabbat alkotni.
Éppen a fentiek tükrében meglepő, hogy bizonyos esetekben a reneszánsz géniusz alapvető anatómiai hibákat ejtett, és leginkább azokon a rajzain, amelyek a női nemi szerveket, a magzat elhelyezkedését vagy éppen a nemi aktust ábrázolták. Egy ilyen rajzán a női alak csupán egy torzó, fej nélküli test, míg a férfi feje sokkal inkább nőies, hosszú hajfürtökkel. Rendkívül beszédes, hogy bár az élvezetet nyújtó aktus közben ábrázolja a párt, a férfi arckifejezése inkább undort és megvetést fejez ki, mintsem boldogságot vagy szerelmet. Hibás a rajzon a tejcsatorna ábrázolása, de a legmeglepőbb, hogy a női alaknak jobb lábat rajzolt, miközben ebben a pózban nyilvánvalóan bal lábat kellett volna.
A mai pszichológusok szerint minden a rendkívül erős szexuális elfojtásra utal. Egy Leonardónak tulajdonított mondat szerint: „A nemzés aktusa és minden, ami azzal kapcsolatos, oly visszataszító, hogy az emberiség kipusztulna, ha nem volna ez hagyományos szokás és nem volnának csinos arcok és érzéki természetek.” Mindehhez hozzátartozik az is, hogy fiatal korában tiltott homoszexualitásért perbe fogták, igaz, végül felmentették a vádak alól.