Ragyogó fény, hangos csattanás. Aztán a pilóta bejelentése: "villámcsapás" és most? Veszélyben vagyunk, ha belecsap a villám a repülőgépbe? Szakértők válaszolnak.
Nem ritka jelenség, ha belecsap a villám a repülőgépbe, a „Lufthansa Technik" szerint egy kereskedelmi repülőgépbe működése során többször is belecsap a villám.
Ez történt január 24-én a British Airways Airbus A350-1000-esével is, amint azt egy látványos videó is mutatja. A gép a São Paulo-Guarulhos repülőtéren volt, és a londoni visszarepülésre készültek, amikor többször villámcsapás érte a gépet.
A British Airways Airbust ezután rutinszerűen ellenőrizték, de az aerotelegraph jelentése szerint némi késés után gond nélkül fel tudott szállni Európa felé.
A levegőben lévő repülőgépekbe gyakrabban csap be villám, mint a földbe vagy az ott lévő tárgyakba, élőlényekbe. Normális esetben a repülőgép ezután tovább repülhet, de kivételes esetekben meg kell fordulnia vagy ideiglenesen fel kell töltenie, ez a légitársaság személyzetének döntése.
A zivatarok veszélyesek lehetnek a repülőgépekre – különösen az erős turbulencia és jégeső miatt a viharfelhőben, de a villámlás veszélye miatt is.
A villámcsapás következményei az „egyáltalán észrevétlentől a néhány vagy esetleg az összes műszer meghibásodásáig" terjedhetnek – közölte a Szövetségi Légügyi Hivatal (LBA) a Reisereporternek. A repülőgépek mindig több rendszerrel rendelkeznek - az érzékelőket, a fedélzeti elektronikát és az antennákat többször telepítik. Az LBA szerint ezért az összes rendszer meghibásodása „nagyon valószínűtlen, de lehetséges".
Az LBA szerint „rendkívül ritka és valószínűtlen", hogy egy repülőgép villámcsapás miatt lezuhan. A repülőgépek burkolatuk miatt úgynevezett Faraday-kalitkák – akárcsak az autók.
Ez azt jelenti, hogy a villámcsapás nem tud ténylegesen áthatolni a repülőgépen és kárt okozni. De: „A rendszerek olyan mértékben megsérülhetnek, ami lehetetlenné teszi a repülés folytatását."
A villámcsapás általában jól hallható, és tompa puffanás hallatszik a repülőgép törzsétől. Egyes esetekben azonban csak leszállás után derül ki, hogy villámcsapás történt. „Láthatók a villám be- és kilépési pontjai a törzsön" – mondta az LBA.
„Körülbelül 50-60 kilométeres minimális távolságot tartunk a zivataroktól, ráadásul a pilótákat figyelmezteti az időjárási szolgálat" - mondta Torsten Adams pilóta.
De ha nincs más lehetőség, a biztonsági öv jelzései kigyulladnak, a kilazult tárgyak el vannak rakva, és a pilótáknak napszemüveget kell viselniük, hogy megvédjék a szemüket a villámcsapástól. Ilyenkor jelentősen csökkentik a repülési sebességet is – áll a Szövetségi Légügyi Hivatal tájékoztatásában.
Ha egy repülőgépet villámcsapás ér, azt a személyzet dokumentálja. Az Egyesült Államok Szövetségi Légiközlekedési Hivatala szerint egy utasszállító repülőgépet évente legalább egyszer villámcsapás ér.
Az alábbi videóban jól látható, amint egy repülőgépbe többször is belecsap a villám: