A kezdetben egyéni aktfotókat készítő Spencer Tunick (született 1967-ben) ruhátlan testek tömegeinek fotózásáról vált ismertté. Karrierjében 1994-ben történt fordulópont, amikor elkészítette az első tömeges aktját: a felvételen 28 meztelen ember pózolt az ENSZ központja előtt, Manhattan belvárosában. Azóta pedig több mint 75 nudista installációt fényképezett világszerte.
Múlt szombaton, kora reggel meztelen testek ezrei sorakoztak fel Sydney-ben a Bondi Beach fehér homokos strandján Tunick legújabb installációjához, írja a The Guardian.
Még a jogszabályokat is módosítani kellett, hogy engedélyezzék a nyilvános meztelenséget a strandon. A korlátozás feloldása 10 óráig volt érvényben, aki ezután elfelejtett visszaöltözni, az pénzbírságra számíthatott.
A 2500 fős tömeg az évente bőrrákban meghalt ausztráliai lakosok hozzávetőleges számára utal - ebben a tekintetben egyébként élen jár az ország. Tunick installációja a rendszeres szűrővizsgálatok fontosságára kívánja felhívni a figyelmet.
Arról, hogy pontosan hogyan zajlott a vetkőzés majd a fotózás, nagyon érzékletesen ír a brit lap: Hajnali 4-kor még sötét van a strandon, Tunick egy darun áll, és egy megafonból kiáltja az utasításokat. A tömeg kuncog a sötétben, miközben próbálják egymást védeni a tengeri széltől.
„Tegye szét a karjait, amikor pózol, és ügyeljen arra, hogy az ujjai között legyen hely" – szólítja fel a modelleket a művész. „Még ne vetkőzzön le."
Néhányan törölközőbe tekerve állnak, mások a napfelkeltét fotózzák. Aztán háromra a tömeg ledojta a ruháit – ingek és pulóverek repülnek a levegőbe. Tapsolnak, kezet fognak, majd kisétálnak a tengerhez, eldobott ruhákat és táskákat hagyva a homokon.
Hajnali 5.30-ra a strandot elárasztoja a fény, Tunick pedig előre meghatározott pózokba állítja a testek tömegét.
„Azok, akik ruhát viselnek, álljanak ki a képből" – kiáltja. „Ne mosolyogjanak. Kezek az oldaladon. Túlságosan egy sorban vannak."
Tunick utoljára 2010-ben járt a városban, amikor több ezer meztelen embert fényképezett a Sydney-i Operaház lépcsőjén a Húshagyókedd (Mardi Gras) alkalmából.
Az egyik modell, Kate Brown, aki már a 90-es évek közepe óta csodálta Tunickot, nagyon jó szívvel emlékszik vissza a fotózásra. „Az Operaház igazán csodálatos élmény volt" – mondta. „Felszabadító volt... eksztatikus, kellemes volt ruha nélkül lenni... katartikus."
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.