Faipari melléktermékekből gyártanának fenntartható kerozint

repülés
PUBLIKÁLÁS: 2021. június 23. 16:35

A Svéd Energiaügynökség bejelentette, hogy mintegy 500 ezer euróval támogatja a KLM, a Södra, a Växjö Energi, a SkyNRG, illetve a RISE Svéd Kutatóközpontot, hogy folytathassa a fenntartható kerozin előállításával kapcsolatos kutatásaikat a svédországi Småland tartomány Växjö régiójában. A cégek olyan üzemet szeretnének létrehozni, ahol faipari melléktermékekből Fischer-Tropsch eljárással készítenek fenntartható üzemanyagot (SAF).

Repülőgép, kerozin, tankolás, üzemanyag Forrás: KLM

Az első Fischer-Tropsch eljárást használó SAF-gyárat egy már létező, bioalapú gyárral integrálva hoznák létre. A gyártás várhatóan 2026-ban kezdődne el évi 16 ezer tonna fenntartható kerozin előállításával. A konzorcium olyan fenntarthatósággal kapcsolatos kérdéseket is megvizsgál, mint a szénegyensúly és az erdő biodiverzitása, emellett a fakitermelésből származó melléktermékek felhasználásának hatásai.

A jelenleg használatban lévő hajtóművek folyékony üzemanyagot égetnek el, ezeket az egységeket rövid távon nem lehet olyan alternatív üzemanyagokra átállítani, mint a hidrogén, vagy az elektromosság. Emellett a repülőtéri infrastruktúra sem lenne képes ezt a változást lekövetni.

A fenntartható kerozin, mint köztes termék a megoldás arra, hogy rövid- és középtávon drasztikusan csökkenteni lehessen a szén-dioxid-kibocsátást a légiközlekedésben,

és a meglévő hajtóműveket, repülőtéri kiszolgáló infrastruktúrát sem kell hozzá módosítani. Ennek ellenére a fenntartható kerozin jelenleg nem érhető el széles körben, pedig a karbonkibocsátást akár 75-100 százalékban csökkenthetné a technológiától és a felhasznált alapanyagtól függően.

Karel Bockstael, a KLM fenntarthatóságért felelős alelnöke a kutatással kapcsolatban azt mondta, a KLM arra fókuszál, hogy növelje a felhasznált fenntartható kerozin mennyiségét. Ahhoz, hogy minél több alternatív kerozin kerüljön a piacra minden technológiát meg kell vizsgálni. A svédországi projekt egy fontos következő lépés, miután a jelenleg forgalmazott, sütőolaj felhasználásával készülő alternatív kerozin gyártása alapanyaghiány és a szintetikus, fenntartható kerozinok előállítása miatt el fogja érni a felső határát.

Lotta Lyrå, az 53 ezer svéd erdőtulajdonost összefogó Södra nemzetközi erdészeti csoport elnök-vezérigazgatója elmondta, a társaság elkötelezett abban, hogy minél több, a faiparban keletkező anyagot, mellékterméket felhasználjanak, mert ez is kulcsfontosságú ahhoz, hogy elérjék a fosszilis anyagokat fel nem használó társadalmat, és hozzájáruljanak a klímavédelemhez. A másra nem használható faipari melléktermékekből készülő, kiváló minőségű fenntartható kerozin gyártása ezt a célt szolgálja amellett, hogy segít a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentésében is.

Erik Tellgren, a Växjö Energi vezérigazgatója azt emelte ki, hogy társasága fosszilis üzemanyagtól mentesen állít elő energiát a városban. Växjö, Európa legzöldebb városa elkötelezett abban, hogy még többet tegyen a klímaváltozás mérsékléséért, és hisznek abban, hogy gyáruk bővítése, és fenntartható üzemanyag gyártása minden fél számára előnyös.

Maarten van Dijk, a fenntartható kerozin piacán vezető szerepet betöltő SkyNRG ügyvezetője azt mondta, aktív résztvevői olyan projekteknek, amelyek különböző alapanyagok, technológiák, eljárások kidolgozását célozzák. A faipari melléktermékek használatának lehetősége adott, de a gyártás felpörgetése előtt rendkívül fontos, hogy megértsék az integrált beszállítói hálózat fenntarthatósági és egyéb hatásait. Ezért is nagyon hálásak ezért a szoros együttműködésért és a svéd kormány anyagi támogatásáért - derül ki a KLM sajtóközleményéből.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.